Obecná příručka k obytný přívěsům
Obsah
- Jak táhnout obytný přívěs
- Hmotnosti a nakládání karavanu
- Couvání s obytným přívěsem
- Připojení přívěsu k vozidlu
- Zapojení přes dvě 7-pinové zástrčky u anglického karavanu
- Zapojení přes jednu 13-pinovou zástrčku
- Stabilizátor jako spojovací zařízení
- Jak to vše zapojit?
- Voda – venkovní nádrže
- Voda – vnitřní nádrž
- Odpady – odpadní nádrž
- Plyn
- Elektřina 220V
- Jednotlivá zařízení
- Jednotka s jističi, proudovým chráničem a nabíječkou baterie
- Ovládací panel elektroniky
- Topení v karavanu
- Ohřev vody
- Chladničky v karavanech
- Chemické WC
- Péče o váš karavan
- Zabezpečení karavanu
Jak táhnout obytný přívěs
Hmotnosti a nakládání
Správné rozložení hmotností jak v přívěsu, tak celé soupravy, je velmi důležité pro bezpečnou jízdu. Následující obrázky ilustrují správné nakládání a rozložení hmotností.
Obrázek 1. Přívěs by nikdy neměl být těžší než vozidlo. Obrázek Ilustruje správné rozložení nákladu tak, abyste se výrazně nevychýlili od správného zatížení tažného řízení.
Při nakládání přívěsu před cestou se někdy setkáte s problémem, že budete mít příliš mnoho věcí. V každém technickém průkazu najdete maximální přípustnou hmotnost vozidla a provozní hmotnost vozidla, jejichž rozdíl Vám říká, kolik kilogramů nákladu může váš přívěs pojmout. Policejní kontroly a následné vážení přívěsu nejsou časté, ale ne nemožné. Maximální hmotnost nákladu je základní podmínkou a dále je důležité správné rozložení nákladu viz následující obrázky:
Obrázek 2 Správné vyvážení přívěsu. Správné rozložení hmotnosti v přívěsu samotném. Těžké předměty nakládáme co nejníže a pokud možno k nápravě. Přívěs by měl být vyvážený tak, že na kouli automobilu by měl karavan tlačit svislou silou cca 70-80kg.
Obrázek č. 3 – Nejjednodušší cesta jak změřit svislé zatížení tažného zařízení. Tato hodnota je uváděna v technickém průkazu a měla by být dodržována. Většinou 100 kg. V nabídce našeho eshopu naleznete přímo Váhu na změření svislého zatížení ( http://www.svetkaravanu.cz/kontrolni-vaha-zavesu-s-vodovahou )
Obrázek 4 Měření svislého zatížení. Takto vypadá souprava, kde je přední část přívěsu přeložena a příliš tlačí na tažné zařízení.
Obrázek č.5 – Rozložení předmětů podle hmotnosti: Černé – nejtěžší, Šrafované – středně těžké, Tečkované – nejlehčí
Couvání
Couvání s karavanem není nejjednodušší záležitost. Pokud jste s přívěsem zatím necouvali, je na čase si to v klidu vyzkoušet někde na odlehlém parkovišti. Není to o ničem jiném než o praxi. Je lepší si to vyzkoušet, než se dostat například do složité situace v jednosměrné ulici nebo v kempu.
Obrázek č. 6 – Podle tohoto obrázku se můžete řídit při couvání
Připojení přívěsu k vozidlu
Jak mnozí vědí, BURIMEX s.r.o. se specializuje na dovoz přívěsů, nejen z kontinentální Evropy ale i z Anglie. Jediný rozdíl je ve dveřích na druhé straně, což u přívěsů není žádný problém, protože karavany nejsou určeny k přepravě osob na pozemních komunikacích. A také v jiném systému vnitřních i venkovních zásuvek u starších modelů. Vnitřní zásuvky jsou snadno vyměnitelné za české, nebo je možné připojit cestovní adaptér.
U starších karavanů jsou venkovní zásuvky pro připojení k vozidlu dvě a to šedá a černá. Obě zásuvky mají 7 pin. Černá zásuvka je identická s českou 7 pin a slouží k venkovnímu osvětlení, brzdám, směrovkám a mlhovce. Šedá zásuvka slouží k zapojení vnitřních spotřebičů přívěsu viz. následující schémata.
Obrázek 4 Schémata pro 7-pinové zásuvky
Levá část zobrazuje zástrčky vozidla, pravá naopak zásuvky přívěsu. V horní části schéma pro černé zásuvky a dolní pro šedé.
Černé zásuvka: 1. Levá směrovka (žlutý), 2. Mlhovka (modrý), 3. Uzemnění (bílý), 4. Pravá směrovka (zelený), 5. Pravé světlo (hnědý), 6. Brzdy (červený), 7. Levé světlo (černý)
Šedá zásuvka: 1. Couvací světlo (žlutý), 2. Nabíjení baterie (modrý), 3. Uzemnění (bílý), 4. Zdroj napětí ( pro světla ) (zelený), 5. Náhradní (hnědý), 6. Zdroj napětí ( lednice ) (červený), 7. Náhradní (černý)
Zapojení přes dvě 7-pinové zástrčky na vozidle i na karavanu
Je nutné přidat druhou 7-pinovou zástrčku na vozidlo a vyměnit šedou zásuvku karavanu, nebo přidat na automobil originální šedou zásuvku, která je k zakoupení u firmy BURIMEX s.r.o. Podle přiloženého schématu to provede každý autoelektrikář, nebo servisy kde instalují tažná zařízení. Ve výsledku budete mít karavan připojen dvěma samostatnými kabely.
Zapojení přes jednu 13-pinovou zástrčku na vozidle a dvě 7pin na karavanu
Novější automobily mývají 13-pinové zapojení. V tomto případě jsou dvě možnosti:
a) Odstraní se zásuvky, které jsou na přívěsu a vymění se za jednu 13-pinovou zásuvku
b) Nechají se zástrčky přívěsu, tak jak jsou a dokoupí se rozdvojka( z 13-pinové zásuvky na autě půjde jeden šedý a jeden černý kabel ). Tuto rozdvojku je možné v ČR koupit pouze u firmy BURIMEX. Je to nejméně násilný způsob zapojení.
Obrázek 5 Schéma zapojení 13-pin
1. Žlutý, levá směrovka
2. Modrý, mlhovka
3. Bílý, uzemnění 1-8
4. Zelený, pravá směrovka
5. Hnědý, pravé koncové světlo
6. Červený, brzdy
7. Černý, levé koncové světlo
8. Oranžový, Couvací světlo
9. Hnědo-modrý, Vozidlo +
10. Hnědo-červený, lednice
11. Bílo-modrý, přívěs +
12.
13. Bílo-zelený, uzemnění 9-12
Stabilizátor jako spojovací zařízení
Pokud jste zakoupili přívěs, na kterém je stabilizátor, budete potřebovat vědět několik věcí.
· Stabilizátory se od klasického spojovacího zařízení liší tím, že mají navíc dvě třecí destičky, které se velkou silou upínají na kouli. Tento systém způsobí klidnější jízdní vlastnosti karavanu.
· Stabilizátory vyžadují specifickou údržbu. Koule musí být odmaštěná, očištěná, neměla by být natřená barvou. Dále by se měly pravidelně kontrolovat třecí destičky, které se dají následně vyměnit.
Zapojení přívěsu se stabilizátorem se provádí obdobně jako u klasického zařízení. Nejprve položíte oj na kouli, zdvihnete menší páku a koule zapadne do zařízení. Dále utáhnete kolečko stabilizátoru a stlačíte páku do krajní polohy. Některé stabilizátory nemají kolečko, ale rovnou stlačíte páku do krajní polohy.
Nabídka doplňků a náhradních dílů pro stabilizátory.
Více informací by měl každý nastudovat přímo na webu daného výrobce, kde je mnoho důležitých informací
Jak to vše zapojit?
Voda – venkovní nádrže ( aquaroll )
Naplňte barel s vodou Aquaroll – připojte čerpadlo do zásuvky karavanu – zajistěte ( obr. 6 ) – ponořte čerpadlo do barelu – zapněte tlačítko PUMP na ovládacím panelu uvnitř přívěsu
Takto připojená voda by měla po otočení kohoutku začít téct. Při prvním zapojení nebo po zimě může být systém zavzdušněn a proto je potřeba dotáhnout vypouštěcí šroub bojleru, či uzavřít vypouštěcí ventil, a nechat zapnuté čerpadlo dokud nepoteče voda jak z teplého tak ze studeného kohoutku..
Upozornění: před zimou je nutno vyprázdnit veškeré tekuté náplně. V opačném případě by mráz mohl velmi poškodit některé zařízení.
Obrázek 6 Připojení čerpadla
Na obrázku připojení čerpadla je vidět kulatý filtr. Tento filtr by se měl měnit každých 30 dní používání. Filtr je možno zakoupit u firmy BURIMEX s.r.o. Novější modely tyto filtry již nemají.
Obrázek 7 Obecné schéma. Tento popsaný systém je čistě anglický, ale můžete se setkat i s vnitřní nádrží v karavanu, které jsou běžné.
Voda – vnitřní nádrž
Obrázek 8 Vnitřní nádrž pod sedačkou
Tyto nádrže s kapacitou nejčastěji cca 70l jsou umístěné uvnitř karavanu a voda se do nich nalévá venkovní nálevkou. Výhoda je především ve využití při campování na divoko, kdy nemusíte dávat nádrž vedle karavanu.
Vnitřní nádrže je možno dodělat do každého karavanu v cenách od 5 500 kč včetně práce i materiálu. Při montáži zůstane funkční i systém vnějšího soudku. Pro bližší informace prosím volejte.
Veškeré informace ohledně oblíbených montáží a doplňků naleznete na www.servis.burimex.cz
Při používání vnitřní nádrže je systém stejný, nejprve musíte zapnout vypínač k čerpadlu a po otevření kohout začne čerpadlo tlačit vodu.
U anglických karavanů, lze i použít venkovní systém k připojení k tlakové vodě, je však zapotřebí mít vhodný redukční ventil ke snížení tlaku vody.
Odpady – odpadní nádrž
nádrž na odpadní vodu , která se pokládá pod karavan a shromažďuje se do ní odpadní voda ze sprchy, dřezu a umyvadla. V kempu je nutná. K této nádrži je dobré dokoupit hadici dle metráže, kterou připojíte na karavan a zasunete do nádrže.
Plyn
Umístěte plynovou láhev na určené místo – upevněte vhodný regulátor plynu – otevřete uzávěr na láhvi
Pozn. Po odpojení a následném připojení dojde k zavzdušnění systému a spotřebiče nemusí pracovat na první pokus, je nutné nejprve odvzdušnit systém a opakovat např. zapálení topení.
V karavanech je běžně 30mbar regulátor plynu, ale pokud se budete potřebovat ujistit, naleznete tuto informaci na štítcích spotřebičů.
V karavanech se používá Propan-Butan, nebo čistý propan. Na zimní caravanning je vhodnější samostatný propan ( až do – 40°C). Lahve se mohou měnit nebo nechávat plnit v plnírnách.
Bezpečnost
Používejte schválené regulátory, hadice atd. Ventilační otvory v karavanu musí být vždy průchozí, hořlavé látky skladujte mimo dosah plynových spotřebičů a provádějte pravidelné revize, dále doporučujeme karavan, nebo obytný automobil vybavit vhodným hlásičem plynu.
Obrázek 9 Obecné schéma
Elektřina 220V
Připojení karavanu k síti se v kempu provádí pomocí kabelu, který má na obou koncích CEE koncovku, dle evropských předpisů. Některé starší kempy mohou stále mít klasickou českou zásuvku. K připojení v těchto kempech a k připojení doma se využívá redukce, kterou je možné zakoupit i u firmy BURIMEX s.r.o. CEE Redukce ZDE. Pokud má kemp CEE zásuvku využijete CEE prodlužovák ZDE
Obrázek 10 Schéma propojení
Při zapojování je nutné dbát všeobecně známých zásad.
Jednotlivá zařízení
Ve vašem přívěsu zcela jistě naleznete jednotku, která obsahuje jednotlivé jističe, proudový chránič a možná i nabíječku baterie a měnič napětí v jednom celku.
Obrázek 11 Jednotka s jističi, proudovým chráničem a nabíječkou baterie
Je mnoho různých přívěsů s různými jednotkami, ke kterým lze dohledat konkrétní informace většinou na internetu.
Všeobecně má každý přívěs takové zařízení, které slouží jako měnič napětí např. pro světla, nabíječka baterie, popř. booster při připojení na 220V a zároveň obsahuje jističe s proudovým chráničem. Veškeré náhradní díly a doplňky zakoupíte v sekci elektro, nebo přímo v naší prodejně.
Ovládací panel elektroniky
Ve většině přívěsů naleznete ovládací panel, kde naleznete přepínání mezi napájením z baterie karavanu ( VAN ), ze sítě, nebo od vozidla ( CAR ). Další tlačítka, která jsou zde běžně k vidění jsou: PUMP – slouží k zapnutí čerpadla na vodu. U tohoto tlačítka je běžně dioda, která signalizuje spuštěné čerpadlo. Dále Lights (světla), AUX ( jednotlivé obvody).
Na tomto panelu většinou naleznete ukazatel stavu baterie. Ukazatel je orientační a stav baterie se ověřuje při vypnutých spotřebičích.
Součástí tohoto panelu jsou velmi často i pojistky na 12V spotřebiče. Každý karavan má jiný panel, či design.
Obrázek 11 příklady panelů
Topení
Na plyn
Je mnoho typů topení, ale způsob zapalování je obdobný. Můžete se setkat s topení s manuálním nebo automatickým zapalováním.
Obecný způsob zapálení topení s manuálním zapalováním je následující: otočit regulační kolečko na symbol jiskry (nebo na střed) – zamáčknete – držíte zamáčknuté – začnete mačkat piezzo zapalování do té doby, dokud v okénku neuvidíte plamen – následně držíte regulační kolečko 15 sekund zamáčknuté a po zahřátí pojistky uvolníte a nastavíte požadovanou intenzitu.
Topení s automatickým zapalováním se zapaluje obdobně s tím rozdílem, že po otočení uslyšíte automaticky jiskřit zapalování.
Topidla Trumatic s automatický piezzo zapalovačem mají AA baterii schovanou pod krytem topení. V případě, že vám topení nebude zapalovat, je možné, že je třeba vyměnit baterii.
Pozn. Orientační spotřeba plynu na hodinu 30-280g
Pro provoz topení během jízdy vyžaduje zvláštní bezpečnostní opatření, u obytných automobilů vyrobených po 01/2007. Regulátor tlaku plynu Truma DuoControl CS s integrovaným snímačem nárazu (Crash Sensor) ve spojení s vysokotlakými bezpečnostními hadicemi s ochranou proti prasknutí hadice (SBS) splňují všechny normy a předpisy v celé Evropě pro vytápění při jízdě. Při nárazové rychlosti nad 15 km/h se přeruší přívod plynu bezpečnostním ventilem. Snadná instalace této nové technologie rovněž zjednodušuje dovybavení stávajících karavanu a obytných automobilu
Na 220V
Topení na 220V se obecně zapíná běžným vypínačem, který se vždy nachází někde poblíž plynového topení a je označen Fanmaster, Heater, nebo Truma Ultraheat. Ten zapnete do polohy ON a dále ostatní regulujete již na ovladači.
Ovládání novějších topení CARVER( jiskra signalizuje topení na 220, vrtule představuje rozfuk a jezdec reguluje otáčky a teplotu )
Ovládání starších topidel Carver, kde je nutné zapnout vypínač nacházející se poblíž topidla a potom zapnout rozfuk do polohy na elektriku ( blesk v kolečku ).
Elektrické topení truma ultraheat se zapíná otočením obroučky ovladače na požadovaný výkon 500, 1000, nebo 2000W. A otočením středu termostatu na požadovaný stupeň. Poblíž topení může být umístěn i hlavní vypínač.
Rozfuk
Zařízení sloužící k rozvodu teplého vzduchu do jednotlivých částí přívěsu. Nastavuje se nezávisle na topení, buď na automatickou polohu kdy termostat sám reguluje otáčky, nebo na manuální polohu.
Obrázek 12 Starší model
Obrázek 13 Novější model
Ohřev vody ( Bojler )
Ohřev vody v anglickém karavanu je běžně zajištěn plynovým bojlerem. U novějších modelů ve vyšší výbavě naleznete i elektrický ohřev.
Německé karavany běžně nemají žádný bojler a nebo pouze malý elektrický.
Ohřev vody 220 V
1. Před zapnutím ohřevu se ujistěte, že voda teče z kohoutku (pro teplou vodu) tak, aby byl bojler plný.
2. Připojte přívěs k síti
3. Zapněte spínač ( water heater )
4. Bojler bude udržovat stálou teplotu 70°C pomocí termostatu
Ohřev vody plynem
1. Před zapnutím ohřevu se ujistěte, že voda teče z kohoutku (pro teplou vodu) tak, aby byl bojler plný.
2. Ujistěte se, že je puštěný přívod plynu a zapnuta elektrika 12V
3. U novějších karavanů osazených spotřebiči truma musíte sejmout venkovní kryt.
4. Zapněte ohřev pomocí ovládacího přepínače (viz obr. 2)
5. Po rozsvícení zeleného světla je ohřev zapnutý. Zelené světlo signalizuje správný chod spotřebiče.
6. Zelené + žluté světlo signalizuje slabou baterii nebo nízké napětí.
7. Zelené + červené světlo signalizuje, že nedošlo k zapálení plamene během 10s. Tento problém často vzniká, pokud dojde plyn, nebo když je v potrubí ještě vzduch. Tento problém vyřešíte opětovným vypnutím a zapnutím.
8. Změna teploty vody. bojler má zabudovaný termostat s ohřevem na 70°C. Pro změnu teploty musíte sundat kryt a otočením kolečka upravíte teplotu (jeden zoubek 1,5°C)
Ovládací spínač u bojleru TRUMA
· Objímku tlačítka otočte na plamínek
· Středem tlačítka volíte požadovanou teplotu ohřevu vody
· Při správné funkci svítí zelená dioda
· V případě rozsvícení červené diody došlo k zhasnutí plamene (neotevřeli jste venkovní krytku nebo byl v karavanu průvan)
Pozn. Orientační spotřeba plynu na hodinu 150g/h
Poznámky
· Před začátkem zimy je nutné vypustit veškerou vodu, jinak by došlo k poškození!!! Pro vypuštění veškeré vody z bojleru carver musíte povolit šroub u výdechu bojleru na venkovní straně karavanu viz obr. 3. a nechat vodu vytéct.
Obrázek 3
· U novějších modelů, kde je bojler truma naleznete výpustní ventil uvnitř karavanu.
· Dále je nutné před začátkem sezony propláchnout celý systém větším množstvím vody. Pro lepší propláchnutí je dobré použít speciální desinfekční prostředky viz. nabídka e-shopu www.svetkaravanu.cz
Chladnička
Chladničky v karavanech jsou standardně 3-funkční a to na plyn, 12V a 220V . Návod na obsluhu níže obsahuje obrázky staršího typu, ale systém je vždy stejný i u nových ledniček.
Provoz na plyn:
1. Tlačítka 12V a 220V do polohy vypnuto ( O )
2. Otevřít přívod plynu
3. Stisknou tlačítko regulace, otočit na MAX, držet stisknuto a opakovaně stisknout piezzo zapalovač. Okénkem kontrolujete, zda plamínek již hoří. Novější modely mají automatické zapalovaní, takže jen otočíte plyn na MAX a kontrolujete, zda se zapálil plamínek.
4. Po zapálení ještě nějakou dobu držíte tlačítko regulace. Lednice mají termopojistku, která se musí nejprve zahřát.
Provoz na elektriku:
· Na 220 V – po zapojení karavanu do sítě.
· Na 12V – Za jízdy z automobilu, při správném zapojení veškeré kabeláže
Při provozu na elektriku musí být vypnuté ovládání plynu.
Novější model Dometic
A. Přepínání mezi plynem, 230V a 12V
B. Regulátor intenzity
C. LED ukazatel
Pozn. Orientační spotřeba lednice za 24 hod – 260g plynu, nebo 2.5KWh
Chemické WC
· Otevřete venkovní dvířka a vyklopte nálevku
· Naplňte nádrž na splachovací vodu čistou vodou
· Do splachovací vody přidejte růžovou splachovací chemii, dle instrukcí výrobce. Zhruba 100ml
· Vytáhněte zásobníkovou kazetu
· Otevřete víčko a nalijte modrou rozkladovou chemii dle instrukcí výrobce. Zhruba 100ml.
· Do zásobníku přidejte zhruba 2l čisté vody
o Plné zásobníky vyprazdňujte do míst k tomu určených.
o Chemické toalety mají buď elektrické nebo ruční splachování.
Péče o váš karavan
V České Republice je velmi nízké povědomí v oblasti péče o karavany i mezi takzvanými zkušenými karavanisty. Ve srovnání se zahraničím, především Velkou Británií, kde se přívěsy začali vyrábět mnohem dříve než v Německu a dalších zemích, jsme velmi pozadu. V dnešní Británii má karavan každá druhá rodina!
Váš karavan vyžaduje pravidelný servis alespoň jednou ročně z důvodu bezpečnosti a ochrany vašich investovaných peněz. U starších přívěsů 5 ti let je již nutno obezřetně sledovat těsnost, zatékání a stav tmelů pod lištami, které časem stárnou a tím dochází k problémům se zatékáním. Není nic snadnějšího než prevence. V případě zájmu se obraťte na náš servis.
Další typy: Pravidelně mazat součásti nájezdové brzdy (maznicí), spojovací zařízení a jiné mechanické části. Pravidelně procházet rohy uvnitř přívěsu a dotykem zkoušet pevnost a vlhkost. Kontrolovat, zda pod obvodovými lištami není tmel popraskaný nebo jinak poškozený. Jako prevenci používejte odvlhčovače . Před zimou řádně zazimujte přívěs a vypusťte kapaliny. Přívěs by měl být pod plachtou či střechou.
VLHKOST A ZATÉKÁNÍ JE NEPŘÍJEMNÝ, VELMI ČASTÝ, ALE VŽDY ŘEŠITELNÝ PROBLÉM. PREVENCE JE ZÁKLAD!
V průběhu sezony je snadné pochytit špatné návyky. Projděte seznam našich typů, díky nimž se z vás stane výstavní karavanista pro následující sezonu.
Tipy pro zabezpečení karavanu
Několik tipů, jak zabezpečit karavan před zloději a nezvanými hosty. Najdete zde několik tipů na mechanické, tak i elektronické zabezpečovací systémy. Ať už si vyberete mechanické zabezpečení dveří, různé druhy uzamykatelných botiček, uzamykání oje, trezor, elektronický zabezpečovací systém, tak tím rozhodně bude Váš majetek ve větším bezpečí.
S anglickým přívěsem budete často středem pozornosti, vzhledem k pěknému designu a nadstandardní výbavě.
Děkuji, že jste si vybrali právě BURIMEX s.r.o. a doufám, že se na nás v následujících letech opět obrátíte!
Kdykoliv budete potřebovat poradit, pomoci, či budete mít zájem o jinou službu, kontaktujte nás!
Patrik BURIAN
Jednatel společnosti
Služby firmy BURIMEX s.r.o.
· Prodej nových karavanů skupiny SWIFT Group
· Jediný specialista na anglické karavany v ČR
· Výborný stav prodávaných karavanů
· Záruka 6 měsíců na každý karavan
· Veškeré servisní práce na karavanech a obytných vozech
· Opravy karosérií i podvozků
· Opravy spotřebičů a vybavení
· Přetěsňování
· Montáže dodatečných doplňků jako solární panely, nádrže, nosiče atd.
· Prodejna dílů, příslušenství a campingových potřeb v Trubíně u Berouna
· Internetový obchod www.svetkaravanů.cz s tisíci položky k objednání.