Obecná příručka k obytný přívěsům

Obsah

  1. Jak táhnout obytný přívěs
  2. Hmotnosti a nakládání karavanu
  3. Couvání s obytným přívěsem
  4. Připojení přívěsu k vozidlu
  5. Zapojení přes dvě 7-pinové zástrčky u anglického karavanu
  6. Zapojení přes jednu 13-pinovou zástrčku
  7. Stabilizátor jako spojovací zařízení
  8. Jak to vše zapojit?
  9. Voda – venkovní nádrže
  10. Voda – vnitřní nádrž
  11. Odpady – odpadní nádrž
  12. Plyn
  13. Elektřina 220V
  14. Jednotlivá zařízení
  15. Jednotka s jističi, proudovým chráničem a nabíječkou baterie
  16. Ovládací panel elektroniky
  17. Topení v karavanu
  18. Ohřev vody
  19. Chladničky v karavanech
  20. Chemické WC
  21. Péče o váš karavan
  22. Zabezpečení karavanu

 

Jak táhnout obytný přívěs

Hmotnosti a nakládání
Správné rozložení hmotností jak v přívěsu, tak celé soupravy, je velmi důležité pro bezpečnou jízdu.  Následující obrázky ilustrují správné nakládání a rozložení hmotností.

nakládání obytného přívěsu

Obrázek 1. Přívěs by nikdy neměl být těžší než vozidlo. Obrázek Ilustruje správné rozložení nákladu tak, abyste se výrazně nevychýlili od správného zatížení tažného řízení.

 

Při nakládání přívěsu před cestou se někdy setkáte s problémem, že budete mít příliš mnoho věcí. V každém technickém průkazu najdete maximální přípustnou hmotnost vozidla a provozní hmotnost vozidla, jejichž rozdíl Vám říká, kolik kilogramů nákladu může váš přívěs pojmout. Policejní kontroly a následné vážení přívěsu nejsou časté, ale ne nemožné. Maximální hmotnost nákladu je základní podmínkou a dále je důležité správné rozložení nákladu viz následující obrázky:

Vyvážení obytného přívěsu

Obrázek 2 Správné vyvážení přívěsu. Správné rozložení hmotnosti v přívěsu samotném. Těžké předměty nakládáme co nejníže a pokud možno k nápravě. Přívěs by měl být vyvážený tak, že na kouli automobilu by měl karavan tlačit svislou silou cca 70-80kg.

 

Svislé zatížení přívěsu

Obrázek č. 3 – Nejjednodušší cesta jak změřit svislé zatížení tažného zařízení. Tato hodnota je uváděna v technickém průkazu a měla by být dodržována. Většinou 100 kg. V nabídce našeho eshopu naleznete přímo Váhu na změření svislého zatížení ( http://www.svetkaravanu.cz/kontrolni-vaha-zavesu-s-vodovahou )

Přetížení oje karavanu

Obrázek 4  Měření svislého zatížení. Takto vypadá souprava, kde je přední část přívěsu přeložena a příliš tlačí na tažné zařízení.

Rozložení hmotností karavanu

Obrázek č.5 – Rozložení předmětů podle hmotnosti: Černé – nejtěžší, Šrafované – středně těžké, Tečkované – nejlehčí

 

Couvání

Couvání s karavanem není nejjednodušší záležitost. Pokud jste s přívěsem zatím necouvali, je na čase si to v klidu vyzkoušet někde na odlehlém parkovišti. Není to o ničem jiném než o praxi. Je lepší si to vyzkoušet, než se dostat například do složité situace v jednosměrné ulici nebo v kempu.

trailer-turning

Obrázek č. 6 – Podle tohoto obrázku se můžete řídit při couvání

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Připojení přívěsu k vozidlu

Jak mnozí vědí, BURIMEX s.r.o. se specializuje na dovoz přívěsů, nejen z kontinentální Evropy ale i z Anglie. Jediný rozdíl je ve dveřích na druhé straně, což u přívěsů není žádný problém, protože karavany nejsou určeny k přepravě osob na pozemních komunikacích.  A také v jiném systému vnitřních i venkovních zásuvek u starších modelů. Vnitřní zásuvky jsou snadno vyměnitelné za české, nebo je možné připojit cestovní adaptér.

U starších karavanů jsou venkovní zásuvky pro připojení k vozidlu dvě a to šedá a černá. Obě zásuvky mají 7 pin. Černá zásuvka je identická s českou 7 pin a slouží k venkovnímu osvětlení, brzdám, směrovkám a mlhovce. Šedá zásuvka slouží k zapojení vnitřních spotřebičů přívěsu viz. následující schémata.

61t1Xuv6-4L._SL1500_

Zapojení zásuvky u anglického karavnau

Obrázek 4 Schémata pro 7-pinové zásuvky

Levá část zobrazuje zástrčky vozidla, pravá naopak zásuvky přívěsu. V horní části schéma pro černé zásuvky a dolní pro šedé.

Černé zásuvka: 1. Levá směrovka (žlutý), 2. Mlhovka (modrý), 3. Uzemnění (bílý), 4. Pravá směrovka (zelený), 5. Pravé světlo (hnědý), 6. Brzdy (červený), 7. Levé světlo (černý)

Šedá zásuvka: 1. Couvací světlo (žlutý), 2. Nabíjení baterie  (modrý), 3. Uzemnění (bílý), 4. Zdroj napětí ( pro světla )  (zelený), 5. Náhradní (hnědý), 6. Zdroj napětí ( lednice )  (červený), 7. Náhradní  (černý)

Zapojení přes dvě 7-pinové zástrčky na vozidle i na karavanu
Je nutné přidat druhou 7-pinovou zástrčku na vozidlo a vyměnit šedou  zásuvku karavanu, nebo přidat na automobil originální šedou zásuvku, která je k zakoupení u firmy BURIMEX s.r.o. Podle přiloženého schématu to provede každý autoelektrikář, nebo servisy kde instalují tažná zařízení. Ve výsledku budete mít karavan připojen dvěma samostatnými kabely.

 Zapojení přes jednu 13-pinovou zástrčku na vozidle a dvě 7pin na karavanu

Novější automobily mývají 13-pinové zapojení. V tomto případě jsou dvě možnosti:

a)       Odstraní se zásuvky, které jsou na přívěsu a vymění se za jednu 13-pinovou zásuvku

b)       Nechají se zástrčky přívěsu, tak jak jsou a dokoupí se rozdvojka( z 13-pinové zásuvky na autě půjde jeden šedý a jeden černý kabel ). Tuto rozdvojku je možné v ČR koupit pouze u firmy BURIMEX. Je to nejméně násilný způsob zapojení.

 Obrázek 5 Schéma zapojení 13-pin

Zapojení 13 pin zásuvky

1.       Žlutý,                                                                                         levá směrovka

2.       Modrý,                                                                                       mlhovka

3.       Bílý,                                                                                           uzemnění 1-8

4.       Zelený,                                                                                       pravá směrovka

5.       Hnědý,                                                                                        pravé koncové světlo

6.       Červený,                                                                                      brzdy

7.       Černý,                                                                                         levé koncové světlo

8.       Oranžový,                                                                                     Couvací světlo

9.       Hnědo-modrý,                                                                            Vozidlo +

10.     Hnědo-červený,                                                                                lednice

11.     Bílo-modrý,                                                                                přívěs +

12.

13.     Bílo-zelený,                                                                              uzemnění 9-12

 

Stabilizátor jako spojovací zařízení

5613_h-136-410_l 5612_h-136-413_l

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud jste zakoupili přívěs, na kterém je stabilizátor, budete potřebovat vědět několik věcí.

·        Stabilizátory se od klasického spojovacího zařízení liší tím, že mají navíc dvě třecí destičky, které se velkou silou upínají na kouli. Tento systém způsobí klidnější jízdní vlastnosti karavanu.

·        Stabilizátory vyžadují specifickou údržbu. Koule musí být odmaštěná, očištěná, neměla by být natřená barvou. Dále by se měly pravidelně kontrolovat třecí destičky, které se dají následně vyměnit.

Zapojení přívěsu se stabilizátorem se provádí obdobně jako u klasického zařízení. Nejprve položíte oj na kouli, zdvihnete menší páku a koule zapadne do zařízení. Dále utáhnete kolečko stabilizátoru a stlačíte páku do krajní polohy. Některé stabilizátory nemají kolečko, ale rovnou stlačíte páku do krajní polohy.

Nabídka doplňků a náhradních dílů pro stabilizátory.

Více informací by měl každý nastudovat přímo na webu daného výrobce, kde je mnoho důležitých informací

Jak to vše zapojit?

Voda – venkovní nádrže ( aquaroll )

00437C58

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naplňte barel s vodou Aquaroll  – připojte čerpadlo do zásuvky karavanu – zajistěte ( obr. 6 ) – ponořte čerpadlo do barelu – zapněte tlačítko PUMP na ovládacím panelu uvnitř přívěsu

Takto připojená voda by měla po otočení kohoutku začít téct. Při prvním zapojení nebo po zimě může být systém zavzdušněn a proto je potřeba dotáhnout vypouštěcí šroub bojleru, či uzavřít vypouštěcí ventil, a nechat zapnuté čerpadlo dokud nepoteče voda jak z teplého tak ze studeného kohoutku..

Upozornění: před zimou je nutno vyprázdnit veškeré tekuté náplně. V opačném případě by mráz mohl velmi poškodit některé zařízení.

připojení čerpadla karavan

Obrázek 6 Připojení čerpadla

 

Na obrázku připojení čerpadla je vidět kulatý filtr. Tento filtr by se měl měnit každých 30 dní používání. Filtr je možno zakoupit u firmy BURIMEX s.r.o.  Novější modely tyto filtry již nemají.

 

 

 

 

schema vody v karavanu

Obrázek 7 Obecné schéma. Tento popsaný systém je čistě anglický, ale můžete se setkat i s vnitřní nádrží v karavanu, které jsou běžné.

Voda – vnitřní nádrž

vnitřní nádrž do karavanu
Obrázek 8 Vnitřní nádrž pod sedačkou

Tyto nádrže s kapacitou nejčastěji cca 70l jsou umístěné uvnitř karavanu a voda se do nich nalévá venkovní nálevkou. Výhoda je především ve využití při campování na divoko, kdy nemusíte dávat nádrž vedle karavanu.

Vnitřní nádrže je možno dodělat do každého karavanu v cenách od 5 500 kč včetně práce i materiálu.  Při montáži zůstane funkční i systém vnějšího soudku. Pro bližší informace prosím volejte.

Veškeré informace ohledně oblíbených montáží a doplňků naleznete na www.servis.burimex.cz

Při používání vnitřní nádrže je systém stejný, nejprve musíte zapnout vypínač k čerpadlu a po otevření kohout začne čerpadlo tlačit vodu.

U anglických karavanů, lze i použít venkovní systém k připojení k tlakové vodě, je však zapotřebí mít vhodný redukční ventil ke snížení tlaku vody.

 

Odpady – odpadní nádrž

nádrž na odpadní vodu , která se pokládá pod karavan a shromažďuje se do ní odpadní voda ze sprchy, dřezu a umyvadla. V kempu je nutná. K této nádrži je dobré dokoupit hadici dle metráže, kterou připojíte na karavan a zasunete do nádrže.

fps_hitchman_wastemaster_z_215_x_200

 

Plyn

Umístěte plynovou láhev na určené místo – upevněte vhodný regulátor plynu – otevřete uzávěr na láhvi

Pozn. Po odpojení a následném připojení dojde k zavzdušnění systému a spotřebiče nemusí pracovat na první pokus, je nutné nejprve odvzdušnit systém a opakovat např. zapálení topení.

V karavanech je běžně 30mbar regulátor plynu, ale pokud se budete potřebovat ujistit, naleznete tuto informaci na štítcích spotřebičů.

V karavanech se používá Propan-Butan, nebo čistý propan. Na zimní caravanning je vhodnější samostatný propan ( až do – 40°C). Lahve se mohou měnit nebo nechávat plnit v plnírnách.

Bezpečnost
Používejte schválené regulátory, hadice atd. Ventilační otvory v karavanu musí být vždy průchozí, hořlavé látky skladujte mimo dosah plynových spotřebičů a provádějte pravidelné revize, dále doporučujeme karavan, nebo obytný automobil vybavit vhodným hlásičem plynu.

plyn v karavanech

Obrázek 9 Obecné schéma

 

Elektřina 220V

Připojení karavanu k síti se v kempu provádí pomocí kabelu, který má na obou koncích CEE koncovku, dle evropských předpisů. Některé starší kempy mohou stále mít klasickou českou zásuvku. K připojení v těchto kempech a k připojení doma se využívá redukce, kterou je možné zakoupit i u firmy BURIMEX  s.r.o. CEE Redukce ZDE. Pokud má kemp CEE zásuvku využijete CEE prodlužovák ZDE

Připojení karavanu 220

Obrázek 10 Schéma propojení

Při zapojování je nutné dbát všeobecně známých zásad.

 

Jednotlivá zařízení

Ve vašem přívěsu zcela jistě naleznete jednotku, která obsahuje jednotlivé jističe, proudový chránič a možná i nabíječku baterie a měnič napětí v jednom celku.

jednotka s jističi

Obrázek 11 Jednotka s jističi, proudovým chráničem a nabíječkou baterie

Je mnoho různých přívěsů s různými jednotkami, ke kterým lze dohledat konkrétní informace většinou na internetu.

Všeobecně má každý přívěs takové zařízení, které slouží jako měnič napětí např. pro světla, nabíječka baterie, popř. booster při připojení na 220V a zároveň obsahuje jističe s proudovým chráničem. Veškeré náhradní díly  a doplňky zakoupíte v sekci elektro, nebo přímo v naší  prodejně.

Ovládací panel elektroniky
Ve většině přívěsů naleznete ovládací panel, kde naleznete přepínání mezi napájením z baterie karavanu ( VAN ), ze sítě, nebo od vozidla ( CAR ). Další tlačítka, která jsou zde běžně k vidění jsou: PUMP – slouží k zapnutí čerpadla na vodu. U tohoto tlačítka je běžně dioda, která signalizuje spuštěné čerpadlo. Dále Lights (světla), AUX ( jednotlivé obvody).

Ovládací panel

Na tomto panelu většinou naleznete ukazatel stavu baterie. Ukazatel je orientační a stav baterie se ověřuje při vypnutých spotřebičích.

Součástí tohoto panelu jsou velmi často i pojistky na 12V spotřebiče. Každý karavan má jiný panel, či design.

 

ovládací panel 2                                  Ovlávací panel 3

Obrázek 11 příklady panelů

Topení

Na plyn

Je mnoho typů topení, ale způsob zapalování je obdobný. Můžete se setkat s topení s manuálním nebo automatickým zapalováním.

Obecný způsob zapálení topení s manuálním zapalováním je následující:  otočit regulační kolečko na symbol jiskry (nebo na střed) – zamáčknete – držíte zamáčknuté – začnete mačkat piezzo zapalování do té doby, dokud v okénku neuvidíte plamen – následně držíte regulační kolečko 15 sekund zamáčknuté a po zahřátí pojistky uvolníte a nastavíte požadovanou intenzitu.

1

Topení s automatickým zapalováním se zapaluje obdobně s tím rozdílem, že po otočení uslyšíte automaticky jiskřit zapalování.

2                            4

Topidla Trumatic s automatický piezzo zapalovačem mají AA baterii schovanou pod krytem topení. V případě, že vám topení nebude zapalovat, je možné, že je třeba vyměnit baterii.

3

Pozn. Orientační spotřeba plynu na hodinu 30-280g

Pro provoz topení během jízdy vyžaduje zvláštní bezpečnostní opatření, u obytných automobilů vyrobených po 01/2007. Regulátor tlaku plynu Truma DuoControl CS s integrovaným snímačem nárazu (Crash Sensor) ve spojení s vysokotlakými bezpečnostními hadicemi s ochranou proti prasknutí hadice (SBS) splňují všechny normy a předpisy v celé Evropě pro vytápění při jízdě. Při nárazové rychlosti nad 15 km/h se přeruší přívod plynu bezpečnostním ventilem. Snadná instalace této nové technologie rovněž zjednodušuje dovybavení stávajících karavanu a obytných automobilu

Na 220V

Topení na 220V se obecně zapíná běžným vypínačem, který se vždy nachází někde poblíž  plynového topení a je označen Fanmaster, Heater, nebo Truma Ultraheat. Ten zapnete do polohy ON a dále ostatní regulujete již na ovladači.

6

Ovládání novějších topení CARVER( jiskra signalizuje topení na 220, vrtule představuje rozfuk a jezdec reguluje otáčky a teplotu )

 

7

Ovládání starších topidel Carver, kde je nutné zapnout vypínač nacházející se poblíž topidla a potom zapnout rozfuk do polohy na elektriku ( blesk v kolečku ).

14                                                               9

Elektrické topení truma ultraheat se zapíná otočením obroučky ovladače na požadovaný výkon 500, 1000, nebo 2000W. A otočením středu termostatu na požadovaný stupeň. Poblíž topení může být umístěn i hlavní vypínač.

Rozfuk

Zařízení sloužící k rozvodu teplého vzduchu do jednotlivých částí přívěsu. Nastavuje se nezávisle na topení, buď na automatickou polohu kdy termostat sám reguluje otáčky, nebo na manuální polohu.

10                             11

Obrázek 12 Starší model

12

Obrázek 13 Novější model

13                                         8

Ohřev vody ( Bojler )

Ohřev vody v anglickém karavanu je běžně zajištěn plynovým bojlerem. U novějších modelů ve vyšší výbavě naleznete i elektrický ohřev.

Německé karavany běžně nemají žádný bojler a nebo pouze malý elektrický.

Ohřev vody 220 V

1.       Před zapnutím ohřevu se ujistěte, že voda teče z kohoutku (pro teplou vodu) tak, aby byl bojler plný.

2.       Připojte přívěs k síti

3.       Zapněte spínač ( water heater )

4.       Bojler bude udržovat stálou teplotu 70°C pomocí termostatu

Ohřev vody plynem

1.       Před zapnutím ohřevu se ujistěte, že voda teče z kohoutku (pro teplou vodu) tak, aby byl bojler plný.

2.       Ujistěte se, že je puštěný přívod plynu a zapnuta elektrika 12V

3.       U novějších karavanů osazených spotřebiči truma musíte sejmout venkovní kryt.

15

4.       Zapněte ohřev pomocí ovládacího přepínače (viz obr. 2)

18                                           19

5.       Po rozsvícení zeleného světla je ohřev zapnutý. Zelené světlo signalizuje správný chod spotřebiče.

6.       Zelené + žluté světlo signalizuje slabou baterii nebo nízké napětí.

7.       Zelené + červené světlo signalizuje, že nedošlo k zapálení plamene během 10s. Tento problém často vzniká, pokud dojde plyn, nebo když je v potrubí ještě vzduch. Tento problém vyřešíte opětovným vypnutím a zapnutím.

8.       Změna teploty vody. bojler má zabudovaný termostat s  ohřevem na 70°C. Pro změnu teploty musíte sundat kryt a otočením kolečka upravíte teplotu (jeden zoubek 1,5°C)

 

Ovládací spínač u bojleru TRUMA

·        Objímku tlačítka otočte na plamínek

·        Středem tlačítka volíte požadovanou teplotu ohřevu vody

·        Při správné funkci svítí zelená dioda

·        V případě rozsvícení červené diody došlo k zhasnutí plamene (neotevřeli jste venkovní krytku nebo byl v karavanu průvan)

16

Pozn. Orientační spotřeba plynu na hodinu 150g/h

Poznámky
·        Před začátkem zimy je nutné vypustit veškerou vodu, jinak by došlo k poškození!!! Pro vypuštění veškeré vody z bojleru carver musíte povolit šroub u výdechu  bojleru na venkovní straně karavanu viz obr. 3.  a nechat vodu vytéct.

17

Obrázek 3

·        U novějších modelů, kde je bojler truma naleznete výpustní ventil uvnitř karavanu.

·        Dále je nutné před začátkem sezony propláchnout celý systém větším množstvím vody. Pro lepší propláchnutí je dobré použít speciální desinfekční prostředky viz. nabídka e-shopu www.svetkaravanu.cz

 

Chladnička

Chladničky v karavanech jsou standardně 3-funkční a to na plyn, 12V a 220V . Návod na obsluhu níže obsahuje obrázky staršího typu, ale systém je vždy stejný i u nových ledniček.

Provoz na plyn:

1.       Tlačítka 12V a 220V do polohy vypnuto ( O )

20

2.       Otevřít přívod plynu

21

3.       Stisknou tlačítko regulace, otočit na MAX, držet stisknuto a opakovaně stisknout piezzo zapalovač. Okénkem kontrolujete, zda plamínek již hoří. Novější modely mají automatické zapalovaní, takže jen otočíte plyn na MAX a kontrolujete, zda se zapálil plamínek.

 

22                                        23

 

4.       Po zapálení ještě nějakou dobu držíte tlačítko regulace. Lednice mají termopojistku, která se musí nejprve zahřát.

24

 

Provoz na elektriku:

·        Na 220 V – po zapojení karavanu do sítě.

·        Na 12V – Za jízdy z automobilu, při správném zapojení veškeré kabeláže

Při provozu na elektriku musí být vypnuté ovládání plynu.

 

Novější model Dometic

25

 

26                                           27

A.       Přepínání mezi plynem, 230V a 12V

B.       Regulátor intenzity

C.       LED ukazatel

 

Pozn. Orientační spotřeba lednice za 24 hod – 260g plynu, nebo 2.5KWh

 

Chemické WC

·        Otevřete venkovní dvířka a vyklopte  nálevku

·        Naplňte nádrž na splachovací vodu čistou vodou

·        Do splachovací vody přidejte růžovou splachovací chemii, dle instrukcí výrobce. Zhruba 100ml

·        Vytáhněte zásobníkovou kazetu

·        Otevřete víčko a nalijte modrou rozkladovou chemii dle instrukcí výrobce. Zhruba 100ml.

·        Do zásobníku přidejte zhruba 2l čisté vody

202

 

o    Plné zásobníky vyprazdňujte do míst k tomu určených.

 

o    Chemické toalety mají buď elektrické nebo ruční splachování.

 

Péče o váš karavan

V České Republice je velmi nízké povědomí v oblasti péče o karavany i mezi takzvanými zkušenými karavanisty. Ve srovnání se zahraničím, především Velkou Británií, kde se přívěsy začali vyrábět mnohem dříve než v Německu a dalších zemích, jsme velmi pozadu. V dnešní Británii má karavan každá druhá rodina!

Váš karavan vyžaduje pravidelný servis alespoň jednou ročně z důvodu bezpečnosti a ochrany vašich investovaných peněz. U starších přívěsů 5 ti let je již nutno obezřetně sledovat těsnost, zatékání a stav tmelů pod lištami, které časem stárnou a tím dochází k problémům se zatékáním. Není nic snadnějšího než prevence. V případě zájmu se obraťte na náš servis.

Další typy: Pravidelně mazat součásti nájezdové brzdy (maznicí), spojovací zařízení a jiné mechanické části. Pravidelně procházet rohy uvnitř přívěsu a dotykem zkoušet pevnost a vlhkost. Kontrolovat, zda pod obvodovými lištami není tmel popraskaný nebo jinak poškozený. Jako prevenci používejte odvlhčovače . Před zimou řádně zazimujte přívěs a vypusťte kapaliny. Přívěs by měl být pod plachtou či střechou.

VLHKOST A ZATÉKÁNÍ JE NEPŘÍJEMNÝ, VELMI ČASTÝ, ALE VŽDY ŘEŠITELNÝ PROBLÉM. PREVENCE JE ZÁKLAD!

V průběhu sezony je snadné pochytit špatné návyky. Projděte seznam našich typů, díky nimž se z vás stane výstavní karavanista pro následující sezonu.

Tipy pro zabezpečení karavanu

 

5827_QQ001730_l_200_x_192

Několik tipů, jak zabezpečit karavan před zloději a nezvanými hosty. Najdete zde několik tipů na mechanické, tak i elektronické zabezpečovací systémy. Ať už si vyberete mechanické zabezpečení dveří, různé druhy uzamykatelných botiček, uzamykání oje, trezor, elektronický zabezpečovací systém, tak tím rozhodně bude Váš majetek ve větším bezpečí.

 

S anglickým přívěsem budete často středem pozornosti, vzhledem k pěknému designu a nadstandardní výbavě.

Děkuji, že jste si vybrali právě BURIMEX s.r.o. a doufám, že se na nás v následujících letech opět obrátíte!

Kdykoliv budete potřebovat poradit, pomoci, či budete mít zájem o jinou službu, kontaktujte nás!

Patrik BURIAN

Jednatel společnosti

 

Služby firmy BURIMEX s.r.o.

·         Nové karavany

·         Prodej nových karavanů skupiny SWIFT Group

·         Skladové karavany

·         Výhradní zastoupení

 

 

BAZAR

·         Prodej a výkup karavanů

·         Jediný specialista na anglické karavany v ČR

·         Akční ceny

·         Výborný stav prodávaných karavanů

·         Záruka 6 měsíců na každý karavan

 

 

SERVIS

·         Veškeré servisní práce na karavanech a obytných vozech

·         Opravy karosérií i podvozků

·         Opravy spotřebičů a vybavení

·         Přetěsňování

·         Montáže dodatečných doplňků jako solární panely, nádrže, nosiče atd.

 

 

Prodej Dílů a Doplňků

·         Prodejna dílů, příslušenství a campingových potřeb v Trubíně u Berouna

·         Internetový obchod www.svetkaravanů.cz s tisíci položky k objednání.