Mnoho našich zákazníků se ptá na informaci, jaké potřebují řidičské oprávnění na jejich vysněný karavan. Zde je oficiální odpověd úřadů:
Vážený pane,
k Vašemu dotazu sdělujeme, že Ministerstvo dopravy při přípravě novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů v rámci transpozice Směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2006/126/ES o řidičských průkazech vycházelo z platného znění této Směrnice, která stanoví ve vztahu k řidičskému oprávnění skupiny B v čl. 4 odst. 4 písm. b) následující, cit.:
„b) Skupina B:
motorová vozidla s maximální přípustnou hmotností do 3 500 kg a navržená a zkonstruovaná pro přepravu nejvýše osmi cestujících kromě řidiče; motorová vozidla této skupiny mohou být doplněna o přívěs s maximální přípustnou hmotností do 750 kg.
Aniž jsou dotčeny předpisy pro schvalování typu platné pro dotyčná vozidla, je možné motorová vozidla v této skupině doplnit o přívěs s maximální přípustnou hmotností do 750 kg, pokud maximální přípustná hmotnost této soupravy nepřesahuje 4 250 kg. V případě, že hmotnost této soupravy přesáhne 3 500 kg, vyžadují členské státy v souladu s ustanoveními přílohy V, aby tato souprava byla řízena pouze po
— dokončení výcviku nebo
— po složení zkoušky dovedností a chování.
Členské státy mohou též požadovat jak tento výcvik tak složení zkoušky dovedností a chování.
Členské státy uvedou na řidičském průkazu oprávnění k řízení takovéto soupravy prostřednictvím příslušného kódu Společenství.
minimální věk pro skupinu B se stanoví na 18 let.“
Na základě uvedeného znění Směrnice bylo stanoveno v § 80a odst. 1 písm. f) zákona č. 297/2011 Sb. kterým byl novelizován zákon č. 361/2000 Sb., řidičské oprávnění skupiny B, cit.:
„f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750
kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg nebo v případě rozšíření rozsahu nepřevyšuje 4 250 kg,“
Jak vyplývá u výše uvedených citací, směrnice o řidičských průkazech, jejíž znění je závazné, byla zapracována do české národní úpravy.
Následně bylo po publikaci směrnice 2012/36/EU, kterou se mění směrnice č. 2006/126/ES, a která stanovila harmonizovaný kód 96 ve znění „96. Vozidla skupiny B doplněná o přívěs s maximální přípustnou hmotností přesahující 750 kg, pokud maximální přípustná hmotnost této soupravy přesahuje 3500 kg, ale nepřesahuje 4250 kg“ zjištěno, že české znění směrnice 2006/126/ES obsahuje v čl. 4 odst. 4 písm. b) nepřesnost, v důsledku které není směrnice o řidičských průkazech plně a správně transponována do českého právního řádu. K uvedenému závěru Ministerstvo dopravy dospělo i na základě ověření dalších jazykových verzí směrnice 2006/126/ES.
Na základě výše uvedeného bylo Ministerstvem dopravy vydáno pro obecní úřady obcí s rozšířenou působností a Policii České republiky upozornění ve věci vymezení řidičského oprávnění skupiny B po 19. 01.2013, jehož obsahem je informace, cit.:
„S ohledem na tuto skutečnost Ministerstvo dopravy již připravuje změnu ustanovení § 80a odst. 1 písm. f) zákona č. 361/2000 Sb., a navrhuje níže uvedený text, který již koresponduje s unijním právem. Níže uvedený navrhovaný text úpravy bude v nejbližších dnech předložen do meziresortního připomínkového řízení v rámci novelizace zákona č. 361/2000 Sb. Ustanovení § 80a odst. 1 písm. f) bude tedy předloženo v následujícím znění:
f) B jsou zařazena motorová vozidla s výjimkou vozidel uvedených v písmenech a) až e), jejichž největší povolená hmotnost nepřevyšuje 3 500 kg, s nejvýše 8 místy k sezení kromě místa řidiče, ke kterým smí být připojeno přípojné vozidlo
1. o největší povolené hmotnosti nepřevyšující 750 kg,
2. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy nepřevyšuje 3 500 kg, nebo
3. o největší povolené hmotnosti převyšující 750 kg, pokud největší povolená hmotnost této jízdní soupravy převyšuje 3 500 kg, ale nepřevyšuje 4 250 kg, jedná-li se o řidičské oprávnění v rozšířeném rozsahu,“ ( toto je tzv. harmonizační kód B96. V ČR je množství autoškol, které toto rozšíření nabízí. Toto rozšíření je výhodné zejméno proto, že děláte pouze jízdy a testy psát nemusíte. )
Jak vyplývá z navrhovaného znění, především u bodů 1 a 2, lze vyhodnotit, že korespondují se zněním zákona č. 361/2000 Sb., týkající se skupiny „B“ (§ 81 odst. 4), které bylo obsahem zákona č. 361/2000 Sb., platným do 18. ledna 2013.
Znění daného ustanovení v provázanosti na bod 3 je nové, a rozšířený rozsah je možné získat pouze na základě doplňovací zkoušky stanovené zákonem č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Pro vyznačení rozšířeného rozsahu je stanoven harmonizovaný kód 96 (zaznamená se do řidičského průkazu). Nutno podotknout, že výše uvedené se týká všech držitelů řidičského oprávnění skupiny „B“, nikoliv pouze těch, kteří získají řidičské oprávnění po 19. lednu 2013.
Pro vysvětlení dále uvádíme, že je-li ustanovení vnitrostátního práva v rozporu s unijním právem, potom musí být přednostně aplikováno ustanovení unijního práva a konfliktní norma vnitrostátního práva se v takovém případě stává automaticky neaplikovatelnou. Přímého účinku směrnice se mohou jednotlivci dovolat před vnitrostátními soudy. Povinnost aplikovat ustanovení směrnice namísto konfliktního vnitrostátního práva, mají nejen soudy, ale i správní orgány, tedy i obecní úřady vykonávající přenesenou působnost a orgány Policie České republiky.
S ohledem na výše uvedené skutečnosti, Ministerstvo dopravy dospělo k jednoznačnému závěru, že je nutné čl. 4 odst. 4 písm. b) směrnice o řidičských průkazech přiznat přímý účinek
a toto ustanovení jsou české správní orgány a orgány Policie České republiky povinny aplikovat namísto dosavadní rozporné vnitrostátní úpravy, tj. do doby, než nabude účinnosti novela zákona č. 361/2000 Sb. upravující tento nesoulad, se bude uplatňovat výše uvedený rozsah řidičského oprávnění skupiny „B“ (navržené znění). Po přijetí návrhu bude s ohledem na znění přechodného ustanovení toto řešení stanoveno i zákonem.“
Dále byla na internetových stránkách Ministerstva dopravy www.mdcr.cz zveřejněna informace, týkající se rozsahu řidičského oprávnění skupiny B po 19.01.2013, která je stále dostupná.
Zároveň byla řešena i novela zákona č. 361/2000 Sb. s novým vymezením řidičského oprávnění skupiny B. Do meziresortního připomínkového řízení byla tato novela zákona rozeslána již v měsíci únoru 2013 a Vládou České republiky předložena do Poslanecké sněmovny dne 18.04.2013 jako tisk 985/0. Návrh novely zákona byl následně projednán v Poslanecké sněmovně v prvním čtení, druhé čtení se již nekonalo, z důvodu rozpuštění Poslanecké sněmovny a projednávání sněmovního tisku bylo ukončeno.
Jelikož nedošlo k přijetí předloženého návrhu novely zákona, muselo Ministerstvo dopravy znovu zpracovat návrh novely zákona, jehož obsahem je mimo jiné nové vymezení řidičského oprávnění skupiny B. Návrh novely zákona již prošel meziresortním připomínkovým řízením a v současné době je předkládán Vládě České republiky ke schválení.
Závěrem uvádíme, že zákony (zákon č. 101/2013 Sb., zákon č. 233/2013 Sb., zákon č. 300/2013 Sb.), o kterých se ve svém dopise zmiňujete, byly schváleny v roce 2013, ale ještě před rozpuštěním Poslanecké sněmovny.
S pozdravem
Ing. Josef Pokorný
ředitel
Odbor provozu silničních vozidel
Tento text byl převzat z internetového portálu caravan24.cz, kde najdete množství dalších informací.