V tomto obsáhlém průvodci naleznete vše, co by jste měli před nákupem obytného přívěsu či obytného vozidla vědět. Pokud zvažujete nákup v bazaru karavanů, nebo koupi nového karavanu, tuto informační brožuru by jste měli přečíst.

Obsah:

  1. Karavany obecně
  2. Karavan ten je fajn
  3. Co je to karavan
  4. Co je to obytné auto
  5. Karavany v zimě
  6. Karavan vs. Obytné auto
  7. Karavan
  8. Obytný automobil
  9. Nový vs. Použitý
  10. Tipy karavanů
  11. Jednoosý nebo dvouosý?
  12. Jaké rozložení karavanu?
  13. Typ s pevnou postelí a sezením
  14. Typ s jedním rozkládacím sezením
  15. Typ s rozkládacím sezením na přídi i na zádi
  16. Typ s pevnými palandami
  17. Typ s rozkládacími palandami
  18. Na kuchyni záleží
  19. Evropský nebo Anglický obytný přívěs?
  20. Jak vybírat
  21. Kde nakupovat
  22. Jak je to s registrací
  23. Postup při nákupu nového
  24. Postup při nákupu použitého
  25. Karavanem to nekončí, co budete dále potřebovat
  26. Seznam oblíbených doplňků, které montujeme v našem servisu
  27. Doplňková výbava pro karavany
  28. Seznam oblíbených doplňků a montáží na karavany
  29. Pravidelná servisní prohlídka karavanu
  30. Používání karavanu
  31. FAQ – Časté otázky

 

Karavany obecně

Určitě to znáte, dovolená v resortu plném lidí, nutnost rezervovat termíny dopředu, vybírat čisté a dobré hotely jen podle fotografií a vždy být svázán závazkem nepřijet ani brzy ani pozdě. Pokud jste stanový typ, tak zase znáte ranní bolest zad, zimu, případně bláto před stanem za deště, a nebo hluk mládeže v sousedním stanu. A co takhle rezervace zimní dovolené, kdy po příjezdu není v oblasti sníh?
Všechny tyto problémy nyní můžete hodit za hlavu, protože se možná brzy zařadíte mezi desetitisíce českých, nebo miliony evropských karavanistů. Každý kdo jednou pozná výhody vlastního karavanu by již nikdy neměnil.
Když máte vlastní karavan, tak můžete kdykoliv změnit vaši dovolenou. Vidíte pěkné jezero při cestě, tak zastavíte a přenocujete. Vidíte pěknou pláž daleko od hotelů, tak vypusťte psa a vyndejte surf a lehátka. Je to krása…

Karavan máte stále připraven, uvnitř máte stále všechno nádobí, vybavení a lůžkoviny. V pátek mrknete na dobrou předpověď počasí, tak do toho sednete a jedete.
Podnikatelé a manažeři často ocení flexibilitu, když vidí, že je méně práce, tak si udělají prodloužený víkend a nejsou ničím vázáni.
Obecně je možné jezdit takzvaně na divoko, což znamená mimo kempy, nebo do kempů a využít technického zázemí, které kempy nabízí.

Co je to obytný přívěs?

Abychom si nejprve vyjasnili pojmy. Karavanem se obecně nazývá obytný přívěs, ale tento výraz se v ČR běžně používá jak pro obytná auta, tak pro obytné přívěsy.
Obytné přívěsy se vyrábějí již takřka sto let a za tu dobu prošli výraznou proměnou zejména v konstrukci a vybavení. Karavany jsou levnější než obytná auta a také provozní náklady jsou nižší, protože nemusíte platit pojištění na další automobil, nestaráte se o další motor atd.

Obytné přívěsy jsou vhodnější pro dovolené, kdy přijedete na nějaké místo, nebo do kempu a zůstanete tam delší dobu. Karavan si v klidu vybalíte, rozestavíte stan, nebo markýzu, rozložíte nábytek a odpojíte automobil. Velkou výhodou poté je, že máte k dispozici vozidlo, kterým můžete cestovat po okolí a jezdit na nákupy. To vše aniž byste opět museli pracně sbalit všechno příslušenství a poklidit osobní věci v karavanu do přihrádek.
Mnoho karavanistů také umístí obytný přívěs do oblíbeného kempu a mají ho tam celou sezonu. Do karavanu pak jezdí jako na chatu s tou výhodou, že nemusí sekat trávu a natírat plot.
Pokud se obáváte náročnosti tažení obytného přívěsu a máte strach, že byste přívěs někde odřeli, tak věřte, že to není tak komplikované jak se zdá. Parkování si nacvičíte a jízda vpřed je hračka.

V nabídce obytných přívěsů je velké množství vnitřních půdorysů. Je možné vybrat přívěs malý, nebo velký dvounápravový. To že je přívěs velký, neznamená, že musí být pro 6 a více osob, může to být i přívěs pro čtyři, který poskytne majitelům větší komfort. Obytný přívěs má z pravidla uvnitř více prostoru než obytný automobil.
Karavan je možné používat i v zimě. Prakticky všechny moderní karavany jsou dostatečně izolovány.
Pěkný použitý karavan je možné sehnat v bazaru již od 150 000 Kč. Nový karavan v základní verzi od firmy Caravelair je k dostání již od 260 000 Kč. A opravdu perfektní karavan ze skupiny SWIFT je k dostání již od 500 000 Kč. Cenové rozpětí nových karavanů je skutečně veliké a to od 250 000 Kč až po 1 000 000 Kč. Rozdíl je zejména v kvalitě stavby, izolaci, luxusu a vybavení.

Co je to obytný automobil?

Obytná auta jsou vhodné pro cestování, kdy netrávíte dlouhou dobu na jednom místě, ale třeba každý den, nebo každý druhý den přejíždíte na jiné míst. Zastavíte prakticky kdekoliv a nikoho víceméně nerušíte. Praktické je, že za jízdy si můžete vzít svačinu i nápoje z chladničky, nebo i dojít na toaletu. Za obytným autem můžete táhnou i přívěs například s motorkami, vodním skútrem, nebo i loď. Velký úložný prostor tzv. garáž Vám umožní převážet velké množství vybavení od kol, přes lyže až po nafukovací člun. Nejrozšířenější vozidlo, na které výrobce obytného vozidla staví nástavbu, je Fiat Ducato. Obytný automobil je vozidlo s obytnou nástavbou. Obytná auta se vyrábějí v několika provedeních.

Obytné vestavby – dodávky

Obytné vestavby do dodávek patří mezi nejmenší obytná vozidla. A první pohled se mohou zdát praktické, ale opak je pravdou. V obytné dodávce je málo místa a normálně v ní může fungovat maximálně jeden pár bez dětí. Dodávky jsou malé a je jasné, že si nedopřejete komfort jako samostatnou sprchu, samostatné sezené a oddělenou postel. V praxi se často setkáváme s majiteli dodávek, kteří jako své první obytné vozidlo zvolili vestavbu v dodávce a všechny nevýhody je dotlačili k výměně za velký obytný automobil, nebo obytný přívěs.

Polointegrovaná obytná auta

Další hodně rozšířeným typem jsou polointegrovaná obytná auta, který nabízí kompromis mezi malými rozměry a dostatečným komfortem. Polointegrovaná vozidla jsou vhodná zejména pro jeden pár s maximálně dvěma dětmi. Jejich výhodou je jejich relativně malý rozměr a malý odpor vzduchu na dálnicích. Jejich nevýhodou je malý vnitřní prostor. Pokud máte děti, tak budete muset každý večer rozkládat postel pro děti a ve vozidle tím pádem bude méně prostoru. Pokud plánujete jezdit pouze ve dvou, je to pro Vás vhodné řešení, s kterým nejspíše budete spokojeni.

Obytný automobil Alkovna

Alkovny, to jsou vozidla s typickým převisem nad kabinou vozidla, v kterém je vždy velké dvoulůžko. Alkovny jsou vhodné zpravidla pro čtyř a více členné rodiny. Ve většině půdorysů naleznete velké dvoulůžko v alkovně, další dvě lůžka na zádi a sezení uprostřed. Pokud jedete ve čtyřech tak máte vždy pro všechny členy připravenou postel a trvale připravené sezení. Díky alkovně máte tedy mnohem více prostoru, což je obrovská výhoda. Někteří považují za nevýhodu odpor vzduchu způsobený velkým rozměrem alkovny a vyšší spotřebu. Z našich zkušeností víme, že rozdíl v jízdních vlastnostech alkovny a polointegrovaného vozidla je nepatrný a nárůst spotřeby je maximálně do deseti procent.

Orientační ceny obytných automobilů

Použitý obytný automobil v dobrém stavu je možné sehnat od 500 000 Kč, nový obytný automobil je možné sehnat již od 990 000 Kč. Námi prodáváné obytné automobily Forster se svou cenou a výbavou řadí mezi obytná auta, která nabízí hodně muziky za málo peněz. Forster je značka tradičního německého výrobce EURAMOBIL a nabízí kvalitu a dobrou výbavu za rozumnou cenu.

Karavany v zimě

Lyžaři nebojte se, na hory můžete vyrazit nejen s obytným automobilem, ale i s přívěsem. Vhodnější je obytný automobil, protože je vyhřátý již z cesty, v základní výbavě je nezávislý a snadno se dostanete ke všem sjezdovkám. S obytným automobilem můžete na hory jezdit „na divoko“, tedy stát a nocovat na parkovišti přímo pod sjezdovkou, aniž byste někoho obtěžovali nebo blokovali více parkovacích míst.
S obytným přívěsem můžete na lyže také vyrazit, jen to vyžaduje lepší řidičské dovednosti a vhodnější je mít automobil 4×4 pro případ horší sjízdnosti cest. Obytný přívěs má ale i tu výhodu, že ho můžete trvale umístit do zimního kempu lyžařského střediska a jezdit do něho jako na chatu. Na lyžovaní s obytným přívěsem je vhodnější zajet do kempu a ke sjezdovce dojíždět automobilem.
Kemp na horách stojí většinou od 20ti do 50ti EUR za noc. Ve většině lyžařských středisek, ale můžete zdarma nocovat klidně na parkovišti pod sjezdovkou. Musíte být, ale rozumní a parkovat bokem, aby jste nepřekáželi, neomezovali provoz ani případné odklízení sněhu.

Obytný přívěs vs. Obytný automobil

KódPoložkaBez DPHCena s DPH
301/188385x335mm1362 Kč1 649 Kč
301/190700/395mm1 839 Kč2 226 Kč
301/199785x340mm1 839 Kč2 226 Kč
301/2201038mmx465mm2804 Kč3 393Kč
301/1911108x346mm2804 Kč3 393 Kč
1046Montáž serviních dvířek1 667 Kč2 000 Kč

Nový vs. Použitý karavan

Člověk, který nikdy neviděl rozebraný karavan nebo obytné auto si vůbec neuvědomí, co je na obytné nástavbě nejzranitelnějšího. Největším problémem obytných automobilů i přívěsů může být zatékání vody dovnitř konstrukce. Tento problém se může vyskytnout již u pár let starých karavanů. U 15 let starých karavanů již každý třetí touto neduhou pravděpodobně trpí. Pokud majitel karavanu nejezdí pravidelně na roční prohlídku, při které technik meří i vlhkost konstrukce, tak do karavanu může zatékat klidně rok. Majitel karavanu o zatékání nemá tušení do chvíle než stěna úplně vyměkne. V tuto chvíli je ale pozdě a velká část karavanu je úplně vyhnilá, což je oprava v řádu vyšších desítek tisíc korun.

Výhoda nového karavanu tkví zejména v tom, že do něj nebude zatékat a pokud budete pravidelně jezdit na prohlídku, tak se na to včas přijde.

Při výběru karavanu poznáte zatečený karavan většinou tak, že zapáchá plísňovinou a vlhkostí jako starý dům. U nových karavanů si dále můžete být jisti, že všechny spotřebiče a součásti jsou nové a tím je i nižší pravděpodobnost poruchy a následných investic.

U bazarových karavanů je samozřejmě nižší cena, což bude často rozhodující při nákupu karavanu. Nenechte se odradit riziky, pouze Vás informujeme o problémech, s kterými se můžete v karavaningu setkat. V našem bazaru karavanů prochází každý karavan velmi důslednou kontrolou a všechny závady jsou pečlivě opraveny. Použité karavany, které prodáváme jsou v perfektním stavu a za třetinovou cenu nového karavanu již máte velmi pěkný a moderní karavan. Kvalitou našich karavanů jsme si tak jisti, že jako jediní dáváme na každý náš použitý karavanu záruku půl roku. Záruka je pro kupujícího to nejlepší.

Jednoosý nebo dvouosý přívěs?

Pouze ty úplně největší karavany potřebují dvě nápravy, aby technicky unesly svou hmotnost. Většina karavanů je dostatečně pevná i na jedné ose. Dvouosé karavany mohou být za jízdy více stabilní a pokud potřebujete velký karavan, tak to bude zřejmě dvouosý obytný přívěs, ale na úkor manévrovatelnosti karavanu na místě. Jednoduše řečeno s ním ručně jen tak nepohnete. Jednoosý má tu výhodu, že na místě s ním můžete ručně snadno manévrovat. Začátečníkům, kteří neumí couvat může dvouosý karavan udělat v kempu nejednu vrásku, protože musíte zaparkovat na daném místě bez manipulace karavanu rukou.

Velký dvouosý karavan majiteli poskytuje mnohem větší komfort vnitřního prostoru a pokud dokážete karavan zaparkovat vozidlem tak jak potřebujete, tak se dvou náprav bát nemusíte.
Parkování karavanu je možné usnadnit elektrickým pojezdem „mover“ což je elektromotor, který se montuje na nápravu přívěsu a s odpojeným karavanem pak manipulujete na dálkové ovládání. Toto zařízení usnadní parkování karavanu v těsných nebo zalesněných kempech. Mover často kupují zákazníci, kteří mají úzký vjezd k domovu. Moverem zaparkujete karavan přesně tam kam potřebujete s velkou citlivostí a bez námahy.
Ceny pojezdů se pohybují pro jednoosé karavany od 20 000 Kč vč DPH a pro dvouosé karavany od 45 000 Kč.

Jaké rozložení?

Obytné přívěsy

Množství různých typů rozložení uvnitř karavanu je na první pohled ohromující a člověk se v tom množství ztrácí. Nejprve se musíte rozhodnout, kolik lůžek budete potřebovat. To je jednoduché, protože pravděpodobně víte, v kolika lidech budete cestovat.
Pamatujte, že v létě můžete spát i pod markýzou nebo stanem, takže nemusíte kupovat větší karavan. Pokud jezdíte pouze ve dvou, můžete si vybrat z karavanů s dvoulůžkem nebo dvěma jednolůžky. Karavany jsou také často vybaveny dvoulůžkem, které se na den skládá a vzniká z nich pohovka se stolem.
I když jsou skládací postele populární v současné době se trend přesunuje ke karavanům s pevnými lůžky. Důvodem je jednoduší život v karavanu, kdy nemusíte každý den skládat a rozestlat lůžka. Velká část karavanistů však zastává názor, že pevná lůžka plýtvají prostorem karavanu. Na druhou stranu na nich můžete mít kvalitnější matraci.
Při koupi karavanu se také ujistěte, že zde je dost úložného prostoru pro vaše věci.
Při výběru karavanu se ujistěte, že jsou postele správně dlouhé a všichni se na ně pohodlně vejdou. U skládacích postelí zkontrolujte, zda je tloušťka polštářů vyhovující.

Typ s pevnou postelí a sezením

V současné době je velké množství karavanů s pevným dvoulůžkem v zadní části karavanu, a jídelny, nacházející se v přední části vozu, která se dá předělat na další ložnici. Tento systém je vhodný pro páry, kteří si někdy na dovolenou berou přátele, nebo děti.
U této verze můžete vidět buď variantu s velkou koupelnu přes celou záď za postelí s odděleným sprchovým koutem, což je fantastická záležitost. Samostatná sprcha s plastovými dveřmi výrazně zvýší komfort.
Další většinou kratší variantou je koupelna v zadním rohu, kde je společně v jednom malém prostoru toaleta i sprcha. Nevýhodou této varianty je, že pokud se osprchujete a někdo po Vás půjde na toaletu tak se musí důkladně otřít mokrá podlaha. Sprcha v této variantě je většinou s igelitovým závěsem, který také není příliš komfortní.

Typ s jedním rozkládacím sezením

Takzvané dvou až třílůžkové karavany mají jedno velké sezení v přední části karavan, které se rozkládá buď na dvě samostatná lůžka, nebo vysunutím středového roštu na jedno velké dvoulůžko. Toto rozložení je vhodné pro pár, který hledá malý karavan. Cena těchto typů je obecně nižší než u větších karavanů. Jedinou nevýhodou je, že večer musíte postel rozložit, což je otázka zhruba pěti minut. Je důležité si uvědomit, že většinu času stejně trávíte venku před karavanem.
V tomto rozložení můžete vidět variantu s velkým sociálním zázemím na zádi s oddělenou sprchou což je častá verze. V tomto případě menší komfort postelí zvyšuje vysoký komfort oddělené sprchy.
Další, většinou kratší a méně častou verzí, je malá koupelna v zadním rohu přívěsu se společnou sprchou, závěsem, toaletu a umyvadlem.

Typ s rozkládacím sezením na přídi i na zádi

Toto jsou často pětilůžkové karavany, časté zejména v anglických karavanech. Je to velmi varialbilní typ rozložení. Sezení v přední části je stejné jako u předchozího typu a stejně se i rozkládá. Na zádi je navíc sezení, která se rozkládá na dvoulůžko, samostatně oddělené posuvnými dveřmi. Toto sezení si majitelé většinou nechají trvale rozložené jako pevnou poste. Rodiny se třemi dětmi v tomto rozložení často nechají tři děti v zadní části kde je nad dvoulůžkem možné rozložit také jednolůžkovou palandu a rodiče spí v přední části. Koupelna je běžně umístěna na boku, naproti kuchyni.

Typ s pevnými palandami

Palandy jsou skvělým řešení pro děti. Obvykle se nachází u větších karavanů a pokud plánujete nebo již máte rodinu je dobré tuto možnost zvážit. S palandami naleznete několik verzí karavanů.

Typ s rozkládacími palandami

Zde v přední části nalezneme klasické rozkládací sezení na dvě samostatná lůžka, nebo jedno dvoulůžko. Na boku proti kuchyni je sezení pro dvě osoby, které je možné rozložit na palandu pro dvě děti. Rozložení je velmi záležitostí pěti minut. V tomto typu je většinou velká koupelna na zádi

Obytné automobily

……….

 

Pokračování připravujeme…