K čemu se používá a jaký plyn zvolit

 

Plyn patří v karavaningu mezi jeden ze zásadních zdrojů energie. Využívá k vytápění, ohřevu vody, vaření i provozu chladniček. V tomto seriálu vám o něm řekneme vše podstatné.

Čistý, levný a dobře dostupný zdroj energie, který pohání většinu topení a bojlerů, vařičů i chladniček v obytných vozidlech. Tím se zásadně podílí na vytvoření pohodlného zázemí na cestách. Řeč je o propan-butanu neboli LPG.

LPG (Liquefied Petroleum Gas) patří mezi ropné plyny a znáte jej nejčastěji v podobě propan-butanových nebo propanových plynových lahví, nebo také z čerpacích stanic. Směs propanu a butanu se liší v různých zemích a někdy i podle ročního období. Do klasické lahve se tento plyn stlačí až 260x, čímž se z něj stane kapalina. Při jeho odběru – například právě v karavanu – se odpařuje zpět do plynné podoby.

Druhý plyn, se kterým se můžete běžně setkat, je CNG (Compressed Natural Gas) neboli zemní plyn. Ten se používá v domácnostech nebo pro pohon automobilů.

 

DŮLEŽITÉ: Spotřebiče v obytných vozidlech pracují výhradně s propan-butanem v plynné podobě.

 

 

Proč se v zimě používá čistý propan?

 

Rozdíl mezi propan-butanem a čistým propanem je zejména v jejich schopnosti odpařovat se v lahvi z kapalné zpět do plynné fáze:

  • propan se odpařuje při teplotách až do -45 °C
  • butan se odpařuje při teplotách jen do -0,5 °C (což vylučuje jeho použití v chladném prostředí)
  • propan-butan se odpařuje v průměru do -13 °C (podle poměru propanu a butanu)

Z těchto důvodů se v karavaningu často používá v zimních měsících čistý propan, případně směs s co nejvyšším podílem propanu, což garantuje provoz všech spotřebičů bez ohledu na teplotu, a to především při kempování na horách, při lyžování apod. Neodpařený butan totiž zůstává jako kapalný zbytek bez užitku v láhvi a lze jej využít až při opětovném oteplení.

Propan-butanové lahve jsou v Česku často nabízeny v letní a zimní variantě. Letní se skládá ze 40 % propanu a 60 % butanu, zimní naopak ze 60 % propanu a 40 % butanu. Jak jsme již uvedli výše, čím chladnější jsou teploty, tím větší je vhodný podíl propanu ve směsi. V Německu se lahve běžně plní směsí s až 95 % propanu. I v Česku jsou ale poměrně běžně k dostání lahve plněné čistým propanem. Obecně platí, že čím více na jih pojedete, tím více butanu se do místních lahví přidává. Lahev dovezenou například z Itálie je proto vhodné spotřebovat ještě před zimou.

 

Z lahve ke spotřebičům

 

Plynová lahev obsahuje vespod plyn v kapalné fázi a nahoře odpařený plyn v plynné fázi. Prostor pro odpařování plynu se nazývá expanzní a pouze z této části se odebírá plyn do spotřebičů. Plynové lahve se proto plní jen cca do 80 % svého objemu a plní se výhradně podle hmotnosti. Výjimkou jsou plynové nádrže – někdy ve tvaru plynové lahve (například nádrže Alugas) – které mají automatický bezpečnostní ventil a mohou se za určitých podmínek plnit stejně jako vozidla na LPG na čerpací stanici.

Do standardně používané jedenáctikilové láhve s objemem 22 litrů se vejde téměř 6 000 litrů plynu. Jediný kilogram propanu přitom poskytuje stejnou energii jako 1,3 litru topného oleje, 1,6 kilogramu uhlí, nebo téměř 13 kWh elektrického proudu.

 
 
DŮLEŽITÉ: Plynová lahev musí být používána výhradně v poloze nastojato.

 

Odpařený plyn z lahve (případně nádrže) proudí ke spotřebičům přes tzv. regulátor, který zajistí, aby plyn měl v rozvodech správný tlak. Plyn je veden v kovových trubkách a každý spotřebič má svůj uzavírací ventil.

Při odběru plynu během používání spotřebičů dochází k ochlazování plynové lahve, a tento jev je tím silnější, čím větší je odběr. Lahev se tak může ochladit, orosit, nebo dokonce omrznout. Stane se tak vždy v místě, kde je hladina plynu – podle toho orientačně poznáte, kolik plynu v lahvi ještě zbývá.

 

V dalším díle se dozvíte o typech plynových lahví a plynových nádržích a to už 15.6. 2022