Nejčastější typy lahví a plynové nádrže

 

V České republice je zdaleka nejznámější modrá ocelová lahev, dnes již prodávána také v zelené nebo červené barvě – podle dodavatele plynu. Tato lahev pojme deset kilogramů propan-butanu (případně 11 kg čistého propanu), ale vyrábí se i v menších variantách s objemem pět nebo dva kilogramy plynu. Plynové schránky obytných automobilů a karavanů jsou často velikostně optimalizovány pro německou variantu, která je podobně velká, má objem 11 kilogramů a typickou šedou barvu. Obě varianty jsou vybaveny pevně našroubovaným uzavíracím ventilem a plní se výhradně v plnírnách.

Láhev je zálohovaná, při výměně ji prázdnou odevzdáte a plnou dostanete jen za cenu nové náplně. Pokud máte například vlastní odlehčenou lahev (viz níže), v plnírnách plynu si ji můžete nechat naplnit, tím pádem vám zůstane.

Klasická desetikilová láhev stojí bez náplně necelé dva tisíce korun, chcete-li mít svoji vlastní. Na každé láhvi je vyznačen datum revize – poté je možné používat láhev nejdéle deset let. Při výměně lahve si zkontrolujte, zda nedostáváte kus po revizi, nebo zda není příliš poškozená (poškrábaná, promáčknutá atd.). Pokud budete lahve měnit v Německu je nutné vracet prázdný kus i s červeným krytem ventilu, který je u tamních šedých lahví běžnou součástí. Bez něj vám láhev zpět nevezmou.

 

Odlehčená alternativa

 

Manipulace s plynovými lahvemi patří při kempování k těm méně příjemným činnostem. Prostor na jejich výměnu je často velmi stísněný, plná ocelová láhev s 11 kg kapalného plynu navíc váží okolo 24 kg, menší pětikilová lahev pak přibližně polovinu.

Nehledě na to, že plyn dojde obvykle v tu nejméně vhodnou dobu, hmotnost lahví také zbytečně ubírá z již tak omezené doložnosti obytných automobilů. Proto se na trhu objevily výrazně lehčí alternativy, například lahve od výrobce Alugas, které jsou vyrobeny z hliníku. Běžná lahev na 11 kg plynu odpovídá svými rozměry klasickým ocelovým lahvím, plná ale váží skoro o 8 kilogramů méně. Ventil na hliníkové lahvi je stejný, bez problému ji tedy připojíte ke stávajícím plynovým rozvodům ve vozidle. Používá ale německou normu, takže pokud máte instalovaný český regulátor, potřebujete malou redukci. Nová prázdná hliníková láhev na 11 kg plynu stojí necelé čtyři tisíce korun, menší šestikilová varianta stojí 3 400 Kč.  

 

Nádrže vyřeší většinu problémů

 

Jen v Evropě existují bezmála tři stovky různých koncovek k připojení přenosných plynových láhví. Ne všechny se používají v karavaningu, přesto je v zahraničí nutné mít s sebou sadu redukcí pro naplnění vlastních, nebo připojení místních lahví, což se ani tak nemusí vždy podařit.

Podstatně jednodušší to tedy mají karavanisté vybavení speciálními plnícími lahvemi nebo napevno instalovanou plynovou nádrží. Ti mají možnost si doplnit zásoby u jakékoli čerpací stanice s LPG. Pro celou Evropu pak stačí pouhé čtyři adaptéry, jež se podle dané země namontují na tankovací pistoli.

Je důležité myslet na to, že v tankovaném plynu je podle směsi (letní či zimní) 60 % nebo 40 % butanu, který může být při silném mrazu problém spotřebovat (vizte první díl článku o plynu). Vysoký podíl butanu může navíc způsobovat problémy především u malých hořáků – například v absorpčních ledničkách, kde při spalování vzniká více sazí. Proto se doporučuje instalace malého přídavného větráku.

Oblíbené jsou hliníkové nádrže od již zmíněného výrobce Alugas, případně ocelové nádrže od výrobce Wynen, které mají tvar běžných plynových lahví, a vejdou se bez větších úprav do stávající plynové skříňky vašeho vozidla. Výrazný rozdíl je v použité technologii – plnicí lahve jsou vybaveny automatickým ventilem, který při dosažení určité hladiny tankování zastaví. Tankování je díky tomu bezpečné, uživatelsky jednoduché a také cenově výhodnější. Z pohledu legislativy se jedná o nádrže, které tak musí být instalovány napevno pomocí speciálních držáků a při provozu se nevyndávají. Pro vyšší pohodlí obsluhy je možné vozidlo vybavit tankovacím plynovou přípojkou kdekoli na karoserii

Firma Wynen nabízí karavanistům ještě jednu alternativu – plynové nádrže pod podlahu. Vyrábí se s kapacitou od 8 do 80 kg plynu a stojí od dvanácti do dvaceti tisíc korun. Volit lze i mezi přímým tankováním a externí přípojkou.

 

Z lahve do spotřebiče

 
Plynový filtr

První komponentou, kterou plyn na své cestě z lahve potká, by měl být plynový filtr. Plyn sice patří mezi velmi čisté zdroje energie, v kapalné fázi však obsahuje různé nečistoty a zbytky z výrobního procesu, především pak částečky oleje. Ty znečišťují regulátor, ventily či trysky spotřebičů a usazují se v nich, čímž zhoršují spolehlivost i účinnost plynových zařízení. Výrazně čistší je obecně propan.

Filtr se vkládá mezi lahev a regulátor a nabízí jej například výrobci GOK nebo Truma. Tento filtr by měl zadržet až 99 % olejového aerosolu a dalších nečistot. Filtrační náplň je výměnná, stojí okolo pětistovky, ale její životnost je poměrně dlouhá. Instalaci filtru by měl provést odborník podle pokynů výrobce. Se speciální instalační soupravou se filtr bezpečně vejde i do úzké skříňky pro plynové láhve.

 
Regulátory tlaku

Regulátory tlaku slouží k zajištění toho, aby plyn proudil do plynových rozvodů pod stabilním a předepsaným tlakem, na který jsou spotřebiče dimenzovány. Požadavky na tato zařízení v obytných automobilech a karavanech upřesňuje evropská norma EN 1949 z roku 2002. Regulátory se zbývá také norma EN 12864, která pro tato zařízení v rekreačních vozidlech stanovuje provozní tlak o hodnotě 30 mbar.

Maximální průtok plynu v rozvodech je omezen na hodnotu 1,5 kg za hodinu. Na regulátoru musí být instalován také bezpečnostní ventil, který zabraňuje tomu, aby tlak stoupnul nad hodnotu 150 mbar. Klasický regulátor v karavanu nastavený na 30 mbar má žlutý typový štítek, starší verze na 50 mbar mají typový štítek oranžový.

Plynová instalace obytných vozidel by měla být alespoň jednou za dva roky podrobena kvalitní revizi u odborné firmy. V Německu je revize každé dva roky povinná a platí zde, že nesmí být překročeno datum použitelnosti jednotlivých komponent. Regulátor a hadice mají životnost deset let, rozhodující je přitom datum jejich výroby, nikoli datum montáže, protože gumové hadice, stejně jako membrány v regulátorech, ztrácejí časem svou pružnost. V ČR jsou revize plynu a elektřiny při STK vyžadovány spíše výjimečně, ale každý provozovatel obytného vozidla by měl kontroly podstupovat ve svém zájmu, proto, aby předcházel ohrožení ostatních. Celá plynová soustava je kvůli teplotním změnám a otřesům během jízdy, vystavena velkému namáhání.

 

Používání plynu za jízdy a přepínání dvou lahví

U běžných regulátorů je zakázáno používání plynových spotřebičů za jízdy. Většina obytných vozidel je však již z výroby vybavena regulátory s tzv. crash-senzorem, který umí plynovou lahev v případě dopravní nehody automaticky odpojit. Jedná se například o regulátory Truma Mono Control CS pro jednu lahev.

K dispozici jsou také regulátory, jež umožňují připojení dvou lahví současně a dokážou mezi nimi automaticky přepínat. Pokud se tedy jedna lahev vyčerpá, automaticky se bez přerušení dodávky plynu zahájí odběr z druhé lahve. Je to velmi užitečný pomocník především při zimním kempování, kdy je vyšší spotřeba plynu. Standardem je například Truma Duo Control CS (CS v názvu označuje zmíněný crash-senzor).

 

Měření zásoby plynu v lahvi

Všichni karavanisté na cestách řeší otázku, kolik plynu mají ještě v zásobě. Dlouhou dobu bylo zjištění skutečného množství plynu v lahvi oříškem, nyní jsou však již na trhu jsou k dostání nejrůznější pomůcky – třeba na bázi ultrazvuku. Spolehlivým přístrojem je například Truma Levelcheck, který funguje nejlépe na čistých ocelových lahvích bez rzi a nečistot. Plnicí lahve Alugas zase mají vlastní vestavěný a poměrně spolehlivý měřák.

Nejpřesněji však stav plynu zjistíte vážením. Zvolit můžete závěsné váhy, u nichž je však potřeba lahev demontovat z vozu a přesné výsledky jsou tak vykoupeny velkou pracností měření.

Pohodlnější a zcela automatickou variantou jsou měřící podložky, které se umístí pod plynovou lahev a snímají hladinu plynu pomocí ultrazvuku a dalších čidel. Oblíbené jsou například podložky Truma LevelControl nebo GOK Senso 4s Plus přímo určený pro obytná vozidla.

V dalším dílu se podíváme na dostupnost plynu v jednotlivých evropských zemích.