Je možné zvýšit topný výkon i bez vyšších nákladů. Níže uvádíme pár tipů, které dopomohou k většímu teplu ve Vašem karavanu i bez zbytečných investic.

  1. Jak vést správně trubky topení

Rozvod topení by měl být veden půl metru a nejlépe metr rovně za topením. Protože jakékoliv ohyby či zatáčky ztěžují proudění vzduchu, snižují jeho rychlost a v nejhorším případě, u dlouhého vedení s ohyby, teplý vzduch ani nedorazí k výdechům.  Je-li to možné, měly by se dávat rozbočky tvaru „Y“, než tvaru „T“.

  1. Vhodné umístění topení

Mnohdy za špatné vytápění může nevhodné umístění topení – máte-li topení ve skříni, či pod lůžkem, lehce může dojít k nahromadění teplého vzduchu, který se ale nedostane dál do interiéru. Aby teplo správně proudilo a vytopilo daný interiér, musí mít topení kolem sebe volný prostor o ploše cca 150 cm2.

  1. Senzor teploty

Aby topení bylo schopno správně regulovat svůj výkon, je potřeba senzor/čidlo teploty, které by mělo být umístěno přibližně ve výši ramen, uprostřed vozu, případně u vstupních dveří.

  1. Výdechy topení  

Výdechy topení musí být vždy volné, bez překážek, nic by nemělo bránit proudění vzduchu. Je potřeba si dát pozor na oblečení, boty, či závěsy, které by mohly blokovat výdechy a tím zamezit rozptyl teplého vzduchu po interiéru. Rychlost proudění teplého vzduchu můžete zvýšit zúžením výdechů na konci nástavce, ale zvýší se tím i hlučnost.

 

  1. Čerstvý vzduch

Čerstvý vzduch se lépe ohřívá, proto je nutnost občas pořádně vyvětrat. Je dobré při větrání odklopit matrace a další čalounění, aby mohla uniknout přebytečná vlhkost. Kvalitním a pravidelným větráním vně karavanu se zamezí vznik plísní, který je velkým strašákem karavanistů.

  1. Větrání matrací

Jak už bylo zmíněno výše, větrání matrací a dalšího čalounění je opravdu žádoucí. Matrace a další čalounění by mělo být umístěno tak, aby větralo i zespodu. Může se pod nimi hromadit a srážet vlhkost, proto je vhodné často větrat, případně matrace opatřit podložkami, které umožní proudění vzduchu.

  1. Zahřívání interiéru

Nejste-li v karavanu delší dobu (půl dne, den) je dobré, aby ve Vaší nepřítomnosti běželo topení alespoň na malý výkon a teplota v karavanu neklesla pod 10°C. Pozvolné temperování interiéru je určitě úspornější, než sepnout topení na maximum až v době, kdy se do karavanu vrátíte.

  1. Pohlcovač vlhkosti

Při zimním kempování je mnohdy nutnost sušit oblečení uvnitř karavanu, tudíž je zvýšená kondenzace vlhkosti a tím mnohem vyšší riziko vzniku plísní. Proto je dobré si pořídit pohlcovač vlhkosti, který chrání a zamezuje srážení vody a vzniku plísní. Účinný je například Ceresit Universal, který v našem eshopu vyjde na cca 300 Kč, nebo levnější varianta mini pohlcovače, která vyjde na pouhých 89 Kč.

   

 

  1. Zakrytí mřížky lednice

V karavanu je ve valné většině absorbční lednička, která má vzduchové mřížky z venku. V zimě je tyto mřížky dobré z části zakrýt, aby nedocházelo ke zbytečnému úniku tepla.

  1.  Lednice

Lednice v karavanu má ve většině případů boční odvětrávání, které je potřeba udržovat průchozí, bez překážek. Sníh hrozbou nebývá, protože roztaje, ale při extrémních podmínkách, kdy je velký mráz a silné sněžení, je vhodné kontrolovat, aby bylo odvětrávání stále průchodné. Pro lepší cirkulaci vzduchu je  možné použít přídavné ventilátory. Zadní část lednice musí být dobře odizolovaná od vnitřního prostoru, aby nedocházelo k úniku tepla, nebo, v opačném případě, vniku spalin při hoření (provoz na plyn).

  1. DuoControl

V karavanech bývá prostor pro dvě plynové láhve a chcete-li si v mrazivých dnech ušetřit manuální výměnu přepojení prázdné láhve za plnou, můžete si nechat nainstalovat přepojovací ventil Truma DuoControl CS. Ten automaticky přepojí z prázdné láhve na plnou a navíc můžete topit i za jízdy. Je však důležité nezaměnit ventil Truma DuoComfort, který se nesmí používat za jízdy, na rozdíl od ventilu Truma DuoControl CS. Je dobré nechat přidělat i bezpečností hadici a nástavec na komínek Truma.

    

  1. Jaký plyn v zimě

V zimě, v mrazech je vhodné mít co největší zásobu plynu, nejlepší volbou je proto čistý propan. Butan se totiž při nízkých teplotách neodpařuje a zůstává jako kapalný zbytek bez užitku v láhvi, na rozdíl od propanu, který se odpařuje již při mínus 42°C. Když se z láhve odebírá plynná fáze, odpařuje se z kapalné fáze stále nový plyn. Láhev během odběru plynu nikdy nenaklánějte, protože by se do rozvodů mohla dostat i kapalná fáze. K zamezení zamrznutí plynového regulátoru pomůže 12V topné tělísko Eis-Ex.  Samozřejmě platí pravidlo, že hadice přívodu plynu musí být naprosto v pořádku, kvalitní, odolná mrazu, jinak ohrožujete jak sebe, tak své okolí.

  1. Ventilátor rozfuku

Je-li  v rozfuku topení ventilátor, musí se pravidelně čistit. Na lopatkách ventilátoru se zachytává prach, který časem zhoršuje výkon i hlučnost.