V době dovolených a v letní sezóně se na cesty vydává mnoho zkušených karavanistů, ale i spoustu  nováčků. Pro všechny je určen tento článek, který obsahuje některá základní pravidla na které je vhodné dát při cestování s karavanem pozor.

V letní sezóně, neustále narůstá počet automobilů, které za sebou táhnou obytný přívěs.

V dnešní době je dovolená s karavanem mnohem konfortnější než například se stanem. To vše je na úkor pomalejší jízdy, vyšší spotřeby a samozřejmě větších nároků na zkušenosti řidiče.

Pokusím se shrnout několik zásadních informací a rad, aby cestování s karavanem, bylo pro všechny co nejpohodlnější a hlavně bezpečné.

  1. Psychicky se připravte na klidnou jízdu, zásadní je nespěchat a vyrazit s časovou rezervou, aby řidič a celá osádka nejeli ve stresu a byl dostatek času si pravidelně během cesty odpočinout.
  2. Karavan výrazně ovlivňuje jízdní vlastnosti tažného vozidla, můžeme říci, že nepříznivě a soustavně po celou cestu. Dnešní moderní karavany, jsou vybaveny účinným brzdovým systémem, kvalitními tlumiči, stabilizačním zařízením, které je mechanické AKS 3004 ( obr.1.) či elektronická stabilizace ATC ( obr.2 ).

( obr.1.)Stabilizátor AKS 3004                              (obr.2)   Elektronická stabilizace AL KO  ATC

V dnešní době jsou karavany ve většině případech připojeny za výkonné tažné automobily, které jsou vybaveny funkcí ESP, na silnici se chovají mnohem stabilněji a bezpečněji než tomu bývalo dříve. Fyzikální síly, nekvalitní povrch silnice, faktor náhody, nepříznivé počasí však jízdu s karavanem ovlivňují stále, proto nepřeceňujte schopnosti svých elektronických pomocníků v automobilu. Zkušenosti ukazují, že dobré jízdní vlastnosti jsou do rychlosti 80 km/h. Dnešní nové karavany umožňují jízdu i vyšší rychlosti, vysoce zde však narůstá citlivost na změny směru jízdy, nerovnosti na silnici či boční vítr. Znatelně také stoupá spotřeba pohonných hmot tažného vozidla.

  1. Před samotným výjezdem je důležité dbát na důslednou kontrolu soupravy. Překontrolujte, zda je karavan správně zapojen k tažnému zařízení vozidla. Dále překontrolujte zda je dobře zasunuta a připojena elektrická zásuvka 12 V. Vyšlete někoho z posádky vozidla k zadnímu osvětlení karavanu a společně odzkoušejte zadní lampy karavanu. Dbejte aby vše bylo funkční, předejdete možné dopravní nehodě.

Dále je nutné uvolnit parkovací ruční brzdu, překontrolovat zda jsou zvednuté stabilizační nohy karavanu, zavřít všechna okna a světlíky, zatáhnout schůdky, sklopit anténu či satelit. Důležité je uvnitř karavanu dobře upevnit všechny předměty. Televizi je nejlepší sundat z držáku a uskladnit v lůžkovinách.

  1. Velkou pozornost věnujte stavu pneumatik, překontrolujte zda není mechanicky poškozena, důležité je i stáří pneumatiky, překontrolujte tlak v pneumatikách. Pro klidnou a bezpečnou jízdu s karavanem je důležité správné rozmístění těžších předmětů v karavanu. Těžší předměty umísťujte na podlahu a co nejvíce ke středu nápravy. Pokud je umístíte do přední, nebo zadní části, zvyšuje se tím riziko podélného rozkmitání celé soupravy.
  1. Nezapomeňte vypnout plynové lahve a zavřete hlavní uzávěry plynu.

  1. Nejnebezpečnějším manévrem při jízdě s karavanem je předjíždění. Oproti jízdě s osobním vozidlem, trvá podstatně déle, souprava je pomalejší a hlavně o několik metrů delší a nemůže se rychle zařadit zpět do svého pruhu. Toto manévrování a zařazení zpět do pruhu usnadní velká správně upevněná a seřízená přídavná zrcátka. Důležité je i pozornost věnovat předjíždění velkých nákladních souprav na víceproudých dálnicích. Od těchto souprav vznikají vzdušné turbolence, která vás mohou vytlačovat k pravému okraji vozovky a mají tendenci jízdní soupravu rozkývat. Podobné jevy nastávají i při vzájemném míjení větších vozidel v protisměru. Snažte se dodržovat větší boční odstup od velkých proti jedoucích vozidel.
  1. Důležitá je i brzdná dráha, z důvodu tažení karavanu se prodlužuje brzdná dráha soupravy. Počítejte vždy s dostatečnou rezervou, hlavně pro situace, kdy je zapotřebí brzdit prudce, pak může mít karavan tendenci ‚‘‘ předběhnout vozidlo bokem ‚‘‘ to se často stává na nekvalitních silnicích a výmolech. Důležité je zachovat klidnou hlavu, protože situaci zklidní pouze  přidání plynu ve vozidle a opětovné roztažení karavanu. Proto je důležité nechávat si dostatečné rozestupy.
  1. Projíždění zatáček s karavanem vyžaduje volnější nájezd a bezpodmínečné zpomalení soupravy ještě před zatáčkou. Řidič musí počítat s většími rozměry soupravy a vybočování zadní části soupravy do protisměru při odbočování. Nebezpečné je i projíždění zatáček ve tvaru ,, S‘‘, to má v mnoha případech za následek rozkývání soupravy, tuto situaci uklidní krátká akcelerace vozidla, nebo mírné přerušované přibrzďování.
  1. Jízda z kopce, přívěs tlačí na tažný automobil, zatímco v zatáčkách má karavan tendenci pokračovat v přímém směru, a tím vytlačovat záď vozu směrem ven. Tento vliv se zvětšuje s rostoucí rychlostí jízdy. Při jízdě v klesáních tlačí na tažné vozidlo a má tendenci se rozkmitat do stran, o to je situace složitější a nájezdová brzda ji řeší jen částečně. Na přehledném a rovném úseku silnice, je možné jet v rovnovážném stavu tak, že tažné vozidlo karavan netáhne ani nebrzdí. Před zatáčkami v klesáních je nutné soupravu zpomalit s dostatečným předstihem a sjíždět velmi pomalu. Rychlá jízda s karavanem se ve většině nevyplácí a dochází k fatálním škodám.

  1. Nejklidněji se chová karavan při jízdě do kopce na přímých úsecích s dobrým asfaltovým povrchem. Problémy mohou nastat v prudších stoupáních, pokud ale dodržujete zásadu, že včas zařadíte menší rychlostní stupeň, tím šetříte motor u tažného vozidla. Vhodné je i více se rozjet pod kopcem.
  1. S karavanisty by však měli počítat i ostatní řidiči a být k nim ohleduplní, musí počítat s tím, že může nastat nepředvídatelná situace, dodržovat od karavanistů větší odstupy před i za sebou.Počítejte, že karavanista bude mít delší brzdnou dráhu , pojede pomaleji do kopce, může nastat i situace, že karavan při rozjezdu do kopce může couvnout.

Pevně věřím, že žádné z výše uvedených doporučení nebudete v praxi potřebovat, ale v praxi je lepší být na krizové situace připraven, než překvapen. Hodně šťastných kilometrů, krásné a klidné dovolené.